Vi har denna golvvärmare i badrummet i vår lägenhet: http://www.elbutik.se/dokument/t2-nrg-temp-bruksanvisning.pdf
Vi har aldrig använt den förrän igår. Jag valde ”komfortläge” så att golvet är varmt dygnet runt.
Nu idag är det ljummet golv så den verkar ju fungera iaf. Men displayen skiftar från att visa ”22 C” i några sekunder, till att visa ”ERR 1” i några sekunder.
I manualen hittar jag att sida 217 har felkoder (även fast dom skriver ER istället för ERR), och att ER 1 betyder ”Fel golvgivare (100 k)”.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara på icke-grekiska vad detta betyder? Tror ni jag har gjort nån inställning fel, eller att nåt i golvvärmen är trasigt? Golvet är som sagt ljummet istället för det vanliga iskalla, så det verkar fungera iaf.

Tack!
 
Det betyder väl exakt det, att det är fel på temperaturgivaren i golvet?

De brukar sitta i ett rör så de går att byta...
 
  • Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…

Bästa svaret

För den termostaten som ni har så kan den antingen styra efter lufttemperaturen eller golvtemperaturen.

När man lägger golvvärmen så gjuter man in en givare i golvet som mäter golvtemperaturen. Tempgivare är i praktiken ett litet motstånd som ändrar son resistans beroende på temperaturen. Gör man det rätt så ligger tempgivaren i ett rör så att den går att byta ut, men den kan även vara fastgjuten.

Olika tillverkare och termostater har olika typer av tempgivare som har olika resistans. Troligtvis har man bytt termostaten för den gamla gick sönder och så kunde man inte byta givaren och den har en annan resistansprofil
 
  • Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…
R Rickard_C skrev:
För den termostaten som ni har så kan den antingen styra efter lufttemperaturen eller golvtemperaturen.

När man lägger golvvärmen så gjuter man in en givare i golvet som mäter golvtemperaturen. Tempgivare är i praktiken ett litet motstånd som ändrar son resistans beroende på temperaturen. Gör man det rätt så ligger tempgivaren i ett rör så att den går att byta ut, men den kan även vara fastgjuten.

Olika tillverkare och termostater har olika typer av tempgivare som har olika resistans. Troligtvis har man bytt termostaten för den gamla gick sönder och så kunde man inte byta givaren och den har en annan resistansprofil
Tack för utförligt svar.
Så om jag förstår rätt är det 1) inte farligt på nåt sätt, och 2) använder inte mer el än den borde.
Den har bara svårt att kalibrera temperaturen, så om jag ställer in den på 22C kan det lika gärna bli 18C (isf kommer elanvändningen motsvara den för 18C) och lika gärna bli 26C (iaf kommer elanvändningen motsvara den för 26C).

Stämmer detta? Eller kommer vi få en jättefaktura för att det inte finns nån resistens och att den ständigt pumpar in mer värme?
 
Eftersom termostaten även har avkänning av lufttemp, så är det en helt OK lösning att nyttja denna funktion. Möjligtvis får du justera temp.inställningen på termostaten så du får den önskade temp. i badrum/golv.
 
  • Gilla
HeavenBunny
  • Laddar…
Energi kan inte bara försvinna utan den slutar oftast som värme (bromsar, värmeelement, etc). Så det kan bli lite svårare att få rätt temp.

Om det hade varit ett trägolv så är det lite jobbigare för då säger golvtillverkare att temperaturen på golvet ska vara begränsad till 27 grader. Om man då inte har en golvgivare så är risken att golvet blir för varmt (säg öppet fönster på vintern som gör att rummet blir kallt och golvet värmer så mycket det kan)
 
Nu 4 månader senare kommer jag med ny fråga om min dumma T2 golvvärme.
När jag startade tråden i januari så visade den "ERR 1" i några sekunder, och att manualen skriver att det är ”Fel golvgivare (100 k)”. Hursom så försvann meddelandet efter några sekunder, och golvet blev varmt så jag var glad.
Sen efter nån vecka stängde jag av golvvärmen. Nu i veckan ville jag starta den, men nu fastnar den på "ERR 1" och golvet blir aldrig varmt.
Har febrilt navigerat mellan alla olika inställningar, men efter nån sekund går skärmen tillbaka till "ERR 1".

  • Någon som vet vad som kan vara fel om golvet inte blir varmt?
  • Vad gör jag nu? Tar man hit nåt golvvärme-företag?
  • Bör det vara den lilla mackapären på väggen som ska bytas (låter billigt), eller hela värmeslingarna under golvet(låter dyrt)?
Jag kan ingenting om såna här grejer så undvika snälla svåra termer :|
 
nikasp
Jag bytte bara termostat hos svärmor så funkade det. Den var nog 8-10 år gammal. Undvik att börja dra ut givaren i första taget ifall den skulle kärva fast utan prova med termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.