Hej & Hallå
Jag är i full gång med mitt uteplatsbygge.
Hur har ni det med belysningen på era uteplatser
På Bauhaus såg jag små diod-lampor med vitt eller blått ljus för infällnad i golvet. De såg väldigt häftigt ut.
De drevs med 12V via transformator.
Problemet var bara att det var i mitt tycke relativt dyra prylar. Man köpte allt styckevis. Lampa, Transformator, kopplingskablar, mm
Någon som sett samma sak och testat ?
Vore kul att höra (se) hur det blev.
Någon som sett något liknande i andra affärer ?
 
Kolla på denna sida:
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=ompalompa

Så har jag gjort! Det är vita lysdioder från Kjell&co plus lite motstånd och sedan har jag hämtat 12v från inbrottslarmet så länge. Trafon ligger och väntar på att bli monterad.

Hejs Stefan
 
Precis, kanonsnyggt.
Det är något åt det hållet jag har tänkt mig.
Skulle man kunna få lite mera info om hur Du fått ihop det ?Jag ser att Du även ska ha ett räcke.
Jag har funderat på att montera en "ljusslang" under räcket som ger lite indirekt ljus.
Vad tror Du om det ?
 
mgb62 skrev:
Precis, kanonsnyggt.
Det är något åt det hållet jag har tänkt mig.
Skulle man kunna få lite mera info om hur Du fått ihop det ?
Jag vill också höra mer om hur du gjort..vad kostar dom?
 
Hejsan allihopa.
Altangolvet har jag borrat ett 5mm hål rakt igenom sedan ett 8mm hål underifrån så långt så att dioden nästan är i nivå med golvet.
Därefter i med dioden underifrån, glasklart silikon över och under dioden.
På alla dioder har jag lödat fast ett motstånd på och sedan 2 små sladdar, dessa är samlade i en box under altanen för att sedan kopplas till spänningen som är 12v DC. En diod kostar 10kr på Kjell&co (art.nr. 90207), ett motstånd kostar nästan ingenting på ELFA och en trafo några hundra. Hoppas att beskrivningen kan vara till hjälp.

Hejs Stefan
 
Ok, tack
Vilken motstånd har Du ?
Är det kopplat i serie eller parallell ?
Hur många kan man ansluta ?
 
Hej, mina motstånd är på ca 480 Ohm och alla är paralellkopplade och du kan koppla in så många som trafon orkar med= många. Motståndet är lite beroende på vilken spänning du matar dioderna med.

Hejs Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.