Funderar på att lägga klickgolv t.ex Tarkett ek kvartstav i min sommarstuga.
Undet vintertid har jag ca 10 grader men tillverkaren anger 18 grader som minsta temp. Vågar jag lägga detta?

Det är 7-8 m i längdriktning, bör jag lägga en extra skarv?

Krypgrund 4,5 (ev 9) cm isolering mot golvet. Idag ligger plastmatta spikad på masonit som jag tänker ta bort (lagt på 70 talet)
 
Jag skulle satsa på ett vinylgolv, inte de där tunna utan en kraftig variant.
 
Har hört att Vinyl är känsligt för temperaturväxlingar och kan bli bubbligt?

Någon som har erfarenhet av klickgolv i sommarstuga?
 
Varför inte massivt trägolv? Riskfritt och klassiskt
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Lade Uni Clic Quick-step i stugan för 15 år sedan, inga problem med vare sig kallställning eller annat.
MEN det är som mest 5 meter långt.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför inte massivt trägolv? Riskfritt och klassiskt
Det absolut smartaste och köper du klokt så får du ett underbart golv med alla saker du behöver
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Massiva golv bygger en del i höjd.
Hos Moelven hittar jag några som är 20 mm och kan funka men skall jag ha hårdvax eller obehandlade? Det är öppen planlösning med kök, hall och vardagsrum.
 
Jag har Byggmax billigaste klickgolv i gäststugan på landet (som kallställs) sedan 5-6 år tillbaks. Inga problem med det.
 
Redigerat:
Finns från 15mm och uppåt oftast. Vitoljevaxade är snyggt, panelen rekommenderar
 
  • Gilla
Lugga
  • Laddar…
Byggfirman rekomenderade högtryckslaminat Berry Alloc.
Någon som har erfarenhet?
 
Vi har lagt in trägolv från Baseco, 14 mm tjockt. Blev kalasbra och känns skönt att gå på. Rekommenderar det framför laminat som känns kallare.
 
Ser att några rekommendera vinylgolv.
Det kan vara bra men något som är värt att påtala är vilken grund Fritidshuset har?
 
Krypgrund 45 mm isolering under golvet
 
Hemmakatten
Vill också slå ett slag för trägolv. Det varmaste golvmaterialet av de alla. Det behöver inte vara massiva plankor. De flesta har lamellparkettgolv, dvs ett ytskikt i valfritt träslag på uppåt 4mm och sedan korslagda, ihoplimmade furubräder under. Brukar vara 13-14 mm tjocka. Omslipningsbara ca 3 gånger.
 
hsd
Trägolv & hårdvax skulle jag välja i första hand
Om enbart klickgolv finns som alternativ (det känns kanske enklast att lägga) så välj ett träklick inte laminat (jag har lagt laminat i sovrum -fy vad kallt)
Har olika laminat samt ekparkett (klick) och på laminatgolven syns en del släpp i vissa skarvar ,både på billiga och dyra laminat
Har satt trägolv i ett sovrum och en hall (vaxat) och för min del blir det trägolv nästa gång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.