Hej.
Hur är olje färgen från Rusta??
Skulle vilja veta från nån som har använt den...
Hade
 

Jag har bara använt (vit) linoljefärg från Rusta. Den verkar ha försvunnit ur sortimentet. Tyvärr eftersom den kostade en femtedel av vad linoljefärgen kostar i en färghandel. Inga problem med den dock - fungerade som
vilken äkta linoljefärg som helst.

Jag har också använt vanlig oljefärg från ÖB för att måla stallväggar och boxar med och även den funkar alldeles utmärkt. Ingen skillnad från något av de mer kända märken som kostar mångdubbelt (som å andra sidan finns att få i mångdubbelt fler färger och nyanser).

Jag tror att det fungerar ungefär som med verktyg: Samma hyfsade kvalitet eller ofta t o m samma producent men olika förpackning och varumärke - och inte minst pris. Om man inte istället väljer det bästa av det bästa (i verktygsfallet Makita, Bosch, DeWalt osv) poch då är beredd avv betala mycket mer. Men det är min egen teori.

Jag är iallafall nöjd med lågprisfärger i stort. Ett argument från färghandlare för att köpa dyrare färger brukar vara mögelskydd. Men som bekant finns det ingen färg som helt står emot mögelpåväxt i längden. Det får man nnog leva med, särskilt som klimatet bara verkar bli fuktigare och varmare.


 
Jag använde Rustas fönsterfärg och ångrar mig varje sommar.... >:(
Varje sommar efter vintern så lossnar mer och mer, så fram med skrapan och sedan ommålning.
Jag köper i alla fall aldrig mer färg från Rusta.
 
Kasch skrev:
Jag tror att det fungerar ungefär som med verktyg: Samma hyfsade kvalitet eller ofta t o m samma producent men olika förpackning och varumärke - och inte minst pris. Om man inte istället väljer det bästa av det bästa  (i verktygsfallet Makita, Bosch, DeWalt osv) poch då är beredd avv betala mycket mer. Men det är min egen teori.
Nej, nej och åter nej!
Skillnaden mellan lågprisfärg och färg från Alcro, Nordsjö mfl är ofantlig inte minst ur arbetssynpunkt. De gånger jag befattat mig med lågprisfärger har det tagit längre tid att utföra arbetet och svårt att få ett bra resultat.

Jag säger som du, de största och mest välkända tillverkarna av färg vinner mot lågprisfärgen (Rusta,ÖB och byggmax).

Nu kanske jag är helt ute och cyklar för du kanske jämställer Alcro och Nordsjö med Bosch och Makita?
 
Glöm den långsökta jämförelsen  :) Det enda jag är säker på är att de oljefärger från ÖB jag testat har fungerat lika bra som dyrare färger (i mitt fall jämfört med Nordsjö, exakt vilken färg kommer jag inte ihåg). Linoljefärgen från Rusta fungerade också helt problemfritt. Jag har som sagt dock INTE provat deras oljefärg.

Kanske har man andra kriterier om man bor i en prydlig villa inne i stan i jämförelse med en gård på landet? Mina huvudkriterium är ock att färgen ska var hyfsat lättarbetad samt att den inte ska flagna (vilket inte hänt ännu iallafall,  tre år efter målning). Min erfarenhet är dock att underarbetet, grunmålning etc är viktigare än val av färg.

Men jag sätter ingen prestige i färger. Det som funkar för mig är bra - för mig.
 
Kash .. när du säger "fungerar bra för mig" menar du då att det gick att måla med färgen :) eller menar du resultatet efter 3-4 år ?

Nja man får det man betalar för helt enkelt, jag kör på Alcro´s bestå system hela vägen. Klart att det är skillnad på färgfabrikat, jag skulle då aldrig i mitt liv köpa fasadfärgen från Rusta eller nått liknande.
 
Kash .. när du säger "fungerar bra för mig" menar du då att det gick att måla med färgen  eller menar du resultatet efter 3-4 år ?
Båda delarna faktiskt. Men som sagt - det var färg från ÖB - och de säljer ju som bekant enbart kvalitetsprodukter...  ::)

Själv skulle jag aldrig i mitt liv köpa märkesfärg för många tusen kronor att måla stallet med. Linoljefärgen från Rusta användes till fönsterfoder och den har hållit bra. Men köp vilken färg ni vill för sjutton! :) För fasaden i staden hade jag säkert resonerat annorlunda, om jag hade haft någon sådan.
 
Har nu målat en bod med oljefärgen från rusta och jag måste säga att den verkade helt ok. Jag grundade även med färg från Rusta.
Vilka färger är bra idag då?
Målade fönster för 2 år sen i inomhusmiljö med Alcro(+ mögelmedel) och det är dags igen nästa år såg jag :-[
Sägas ska väl att fönstren sitter i en stuga vid havet så det slits nog hårt, men ändå 2 år...............!!!!!!!!!!!!!!
 
Bananen skrev:
Har nu målat en bod med oljefärgen från rusta och jag måste säga att den verkade helt ok. Jag grundade även med färg från Rusta.
Vilka färger är bra idag då?
Målade fönster för 2 år sen i inomhusmiljö med Alcro(+ mögelmedel) och det är dags igen nästa år såg jag  :-[
Sägas ska väl att  fönstren sitter i en stuga vid havet så det slits nog hårt, men ändå 2 år...............!!!!!!!!!!!!!!
Tror nog inte att det är färgen som är boven i dramat om den sitter inomhus och det är två år sedan. Det vandrar troligtvis fukt genom fönstrena eller så har du slarvat med underarbetet. Det kan även vara ett fabrikationsfel på färgen men det ser jag som mindre troligt att det skulle påverka eftersom det var inomhus och det ändå gått två år. Det skulle ha synts ganska omgående.
 
Kasch skrev:
Kanske har man andra kriterier om man bor i en prydlig villa inne i stan i jämförelse med en gård på landet? Mina huvudkriterium är ock att färgen ska var hyfsat lättarbetad samt att den inte ska flagna (vilket inte hänt ännu iallafall,  tre år efter målning). Min erfarenhet är dock att underarbetet, grunmålning etc är viktigare än val av färg.

Men jag sätter ingen prestige i färger. Det som funkar för mig är bra - för mig.
Det som är bra är bra inget snack!
Men tre år är inget kvalitetstest för en färg som kommer att sitta där i kanske 10 år innan ommålning. Nog om det , jag har ingen kunskap om hållbarhet för lågprisfärg bara om hur mycket sämre den är att arbeta med jämfört med dyrare färg.
 
pocke:
Jag målade fönstren urtagna inomhus inte fan sitter det väl fönster inomhus....... >:( >:( >:( >:( >:( >:(
 
Bananen skrev:
Målade fönster för 2 år sen i inomhusmiljö
Jag fick den uppfattningen att du målade den invändiga sidan, du nämnde aldrig att du hade plockat ur dom. Så visst finns det fönster invändigt.

Oavsett så tycker jag att du ska reklamera det hos Alcro vid rätt behandlingar så ska det hålla betydligt längre oavsett om det är havsmiljö.

Nu ser jag detta ämne som avslutat för min del, arga smileys klarar jag mig utan när man endast försöker hjälpa!

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.