Hade en byggare förbi i dag. Han sa att han sett att mina nockpannor låg fel - inte täcker ordentligt längre - och att de skulle behöva rättas till så att det inte läcker in vatten. Detta är ett fel som jag vet stämmer så det känns som en rimlig observation. Hans lösning var att ta bort alla nockpannor, lägga på någon slags nockplåt och sen lägga tillbaka pannorna igen.
Han hade helst börjat jobba direkt men jag kände att jag ville kolla upp både byggaren och lösningen så jag bad att få återkomma.
Har sökt lite men kan inte hitta någonstans kombinationen tegelpannor och nockplåt. Försökte han lura mig eller är det en riktig lösning han kom med? Borde man inte bara kunna rätta till pannorna så är det "löst"?
Huset är från 66 och teglet original. Byggaren/plåtslagaren har bara observerat taket på håll - han var aldrig inne i eller på huset.
Tack på förhand!
 
Nockplåt lägger man mig veterligen aldrig under nockpannor. Däremot finns det ett ”plåtliknande” flexibelt självhäftande band som man sätter under nockpannorna. Googla på nocktätningsband.
 
D Dicken13 skrev:
Hade en byggare förbi i dag. Han sa att han sett att mina nockpannor låg fel - inte täcker ordentligt längre - och att de skulle behöva rättas till så att det inte läcker in vatten. Detta är ett fel som jag vet stämmer så det känns som en rimlig observation. Hans lösning var att ta bort alla nockpannor, lägga på någon slags nockplåt och sen lägga tillbaka pannorna igen.
Han hade helst börjat jobba direkt men jag kände att jag ville kolla upp både byggaren och lösningen så jag bad att få återkomma.
Har sökt lite men kan inte hitta någonstans kombinationen tegelpannor och nockplåt. Försökte han lura mig eller är det en riktig lösning han kom med? Borde man inte bara kunna rätta till pannorna så är det "löst"?
Huset är från 66 och teglet original. Byggaren/plåtslagaren har bara observerat taket på håll - han var aldrig inne i eller på huset.
Tack på förhand!
Låter inte orimligt beroende på hur taket ser ut idag. Googla som sagt nockband så förstår du principen eller kika på bilden nedan (lånad från Yrrol på maskinisten.se).

När vi la om taket nu i höstas så användes denna produkt. Fanns med i offerten från samtliga tre bolag som offererade så verkar vara standard.

Taknock med röda takpannor och svart nockband monterat på en takstol vid en takrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Var det en seriös hantverkare, någon du känner eller den vänlige irländaren som hade vägarna förbi...?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag är också främst lite fundersam på hantverkaren som råkar fara förbi och spontant erbjuder sina tjänster. Trettondagsafton dessutom...:rolleyes:
 
Vi skippade nocktätningsbandet när vi la vårt tak (dubbelkupig tegel). Det är inget man måste ha, hur ser ditt undertak ut?
 
Ja, jag tänkte också på irländare.... Skicka iväg honom fort som blixten, om så är fallet.
 
Han visade en exempelbild på hur det ser ut. Fick bara en snabb flukt men där såg det ut som en plåt, det kan ju dock även ha varit ett sånt band som nämns.
Skall tilläggas att jag uppfattade det som att han pratade om 'plåten' i sektioner, att det var "förbockat" och det förtydligades att han var plåtslagare.
Han påstod sig jobba med en grannes hus och sett vårt på vägen dit. Ska ta en promenad imorrn och se om någon jobbar med taket. Svensk med omärkt svenskregistrerad byggbil.
 
X xLnT skrev:
hur ser ditt undertak ut
På vilket sätt menar du?
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
D Dicken13 skrev:
På vilket sätt menar du?
Har du råspont och papp, har du oljeboard på reglar, är det enbart duk och reglar, dvs hur är det uppbyggt?
Jag tror ju att ett sådant ingrepp, om han ska ta bort pannor och gå upp på taket och sen lägga tillbaka det gör mer skada än nytta.
Hur gammalt är undertaket, är det gjort samtidigt som pannorna åkte på?
 
Skulle aldrig anlita någon som bara åkte förbi och dessutom kunde omgående. Låter typiskt som en lurendrejare. Välj en seriös firma som har F skatt och betalar sina skatter. Om duger vidare ta reda på orgnumret på företaget och be att få en kopia på hans företags- och ansvarsförsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.