Bor i ett hus från 1952 med källare, dränerades 2007 innan vi flyttat in. I ena rummet framförallt har färgen släppt och även lite puts. Det är i en tvättstuga/torkrum och i dom två hörn där det släppt har en avfuktare stått. Kan det vara så att det blivit för torrt just på dessa platser eller vad tror ni det beror på. I övriga rummet ser det bra ut.
 
  • Vägg i tvättstuga med avflagad färg och puts, synliga skador vid golvsockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske för att det finns fukt under plattan. Även om man dränerar källarväggar så kan det såklart finnas fukt under plattan som kan sugas upp till väggarna via plattan eftersom det saknas kapillärbrytandr skikt. Svårt att åtgärda utan stora ingrepp så här får man kanske hitta andra lösningar för att förhindra symtomen. Silikat eller kalkfärg som andas eller kanske någon annan beklädnad som andas.

/LOB

ps:Kollade på bilden. Så där ser det ut i min tvättstuga och källare också. Också byggt 52. Svårt år alltså. Ska du inte inreda källaren så tror jag att problemet mest är kosmetiskt.... ds
 
Tack för svar, tror det är målat med silikatfärg. Tänkte på varför det just blir där avfuktaren har stått. Någon fundering där? Kan jag i så fall skrapa bort löst sittande färg och måla om där det släppt?
 
M Mogge6 skrev:
Tack för svar, tror det är målat med silikatfärg. Tänkte på varför det just blir där avfuktaren har stått. Någon fundering där? Kan jag i så fall skrapa bort löst sittande färg och måla om där det släppt?
Det kan du nog prova men problemen lär återkomma över tid.
 
Ja det räknar jag också med, men det ser ju lite roligare ut iaf. Antar att det är svårt att komma från att fukt kryper upp underifrån. Kanske märks av än mer nu också när det regnat så extremt mycket. Kan man laga mindre skador i putsen med husfix? Eller måste man använda putsbruk?
 
Kan mina problem komma från att det varit extremt blött och mycket regn nu senaste 2 månaderna. När vi flyttade in i huset i september i år så såg man inget färgsläpp eller saltutfällningar på väggarna. Huset är dränerat 2007. Har även känt när jag gått lite på gräsmattan att det är riktigt surt i marken efter allt regn och snösmältning.
 
lopec
Hur har avfuktaren stått? Det är inte så att den pumpar luft bak mot väggen eller dylikt? Har ni haft kopplat slang till avrinning eller är det tank, automatisk avstängning eller fortsätter den jobba fast tanken skulle vara full?
 
Avfuktaren har stått med baksidan in mot väggen, allt så där den tar in luft. Det blir ju som ett litet sug där så kan det påverka?
Det är en vattentank på 11 L som vi tömmer när den är full. Maskinen har en flottör så maskinen stannar när tanken är full. Har du några idéer?
 
Avfuktaren står inställd att hålla RF 45% så den hoppar igång när nivån går över det.
 
lopec
All luft som går in till maskinen stryker alltså längst väggen innan den dras in och avfuktas. Så den fuktigaste luften i hela rummet (koncentrerad) riskerar du alltså att få precis där du har haft färgsläpp? Om du nu har insuget på baksidan. Bara en fundering.

Är det sen målat med en diffusionsöppen färg så lär till slut fukt faktiskt gå genom färgen och kondensera på underlaget, eller tänker jag fel kring den risken?
 
Jag har flyttat in avfuktaren och ställt den mitt i rummet nu så få se om det blir någon skillnad.
Man ser ju också att det blir som sockervadd på väggen, antar att det är salt?
Väggen är målad med silikatfärg.
 
Ger avfuktaren värme? Om det är så kan det vara kanske att det blir små kondens droppar på den kalla källare vägen. Varm luft och kallt yta ursaker kondens.
 
Den ger lite värme från fläkten fram på enheten men den står riktad in mot mitten av rummet. Har nu även sett att det släppt färg på flera ställen i källaren precis ovanför klinkergolvet slutar. Så antar att fukten kommer från plattan, har ju vart grymt blött och fuktigt i november och december. Antar att jag bara får skrapa bort där det sitter löst och prova måla på silikat igen. Någon som annan input? Är grymt tacksam för all hjälp och idéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.