hej har köpt en parabol med box från viasat..men behöver hjälp med hur sjutton man ställer in denna parabol har nu försökt i en vecka vridit flyttat parabolen men får inte en enda signal..har kopplat allt rätt...är det någon som vet om man måste göra nån inställning på tv eller...har använt den på avkanalen nu..kortet funkar men när jag ska söka automatiskt efter en kanal så hittar den inget och det finns ingen signal fram...nån som kan nåt om detta..............HJÄLP
 
Du ser väl menyn på tvn, då är det rätt kanal. Har du dragit separat sladd från lnb eller kopplat in på befintlig kabel? Riktning söder 22.5grader lnb mot skålen osv(jag vet att du skrev rätt kopplat men man kan aldrig vara för säker.....).

Skriv lite info så ska vi se om vi inte får ordning på detta problem.

Guran1
 
hej jag hade ingen antenn eller nåt kvar på mitt hus så jag köpte en ny tv och beställde viasat fick parabol kabel och en box och ett kort...kabeln är dragen från parabol till boxen sedan scartsladd från box till tv...trodde inte det var så känsligt att man fick in nåt suddigt och sedan kunde fin justera där efter men jag måste kanske vara jätte försiktig när jag vrider parabolen
 
Kontroller att huvudena är ok.
Jag och min gode far stod i hällregn och 3 plusgrader och justerade in hans nya parabol i 6 timmar inför Champions league finalen -96. För att kunna konstatera att båda huvudena var sönder... >:(
 
På vissa mottagare måste man vänta en stund efter justering innan det syns på tvn. Justera, vänta ett par sekunder, kolla, justera....
 
Se till att hur har rätt kabel från parabolen. Jag försökte jätte länge hemma hos föräldrarna och till sist så var det den gammla antenn kabeln som var för dålig. Så vi fick dra en ny från taket och ner till tv:n.
 
Jag har lite förslag på vad du kan kolla om du inte gett upp ännu. Jag har skrivigt i vilken ordning jag skulle kolla sakerna med tanke på hur snabbt det går att kolla sakerna och hur troligt felet är.

1. kolla att alla f-kontakter (skruvkontakterna på kabeln) är riktigt utförda är det fel på dessa får du inget utslag på stapeln som visar signalsyrka.

2. Har du flera huvud och switch mellan dessa koppla bort denna och anslut kabeln direkt mellan mottagare och LNB. Får du nu in några kanaler är det antingen switchen eller troligaren någon inställning i mottagaren som är felaktig.

3.Titta om du har några grannar med parabol kolla vart den pekar, kompasser i all ära men de brukar fungera sådär ihop med metall (parabolantennen fäste och dyligt)

4. inga täd grenar eller dylkigt får finnas ivägen.

5. öppningsvikeln på en parabol är endast ett par grader 2 grader fel i höjd eller sidled ger ingen bild alls så ta det lungt när du riktar in parabolen. Fel riktning var 80% av felen kontaktering 15% och övriga fel endast 5 % när jag jobbade som installatör och hjälpte folk som försökte installera själva. En satfinder underlättar otroligt men är inget krav om man har tålamod.



/Claes
 
Du måste absolut ha en satellit-beeper, ex från biltema, typ 99:-. Löser alla dina problem, för det är känsligt. Inbyggda varianter på mottagren är inte alltid så snabba. Och se till att det är rätt satellit. De ligger ganska tätt på himlen...

Henrik
 
Det är ju busenkelt. Jag har satt upp två och det har aldrig tagit mer än en timme. Ta en kompass, kolla vart du har söder. Det är enkelt om man har en kåk med söderläge. Vred parabolen några millimeter åt öster ( 5 grader) och vips. Visst kan man använda den medföljande beepern men jag fick det att funka utan den. För att den skall fungera måste den dock vara inkopplad i både parabol och mottagre för att den skall fungera. Får du upp installationsbilderna på mottagaren och är den rätt inställd. Viasat har bata ett LNB tex.

Challe
 
tack alla jag har bild nu jag ställde den mot söder ställde in vinkeln till 22.5 grader som en skrev och då var det signal på engång............kanon bra tack alla
 
Grattis, nu är det bara att hitta något bra program(inte alltid så lätt).

Guran1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.