Hej,

Jag har borrat 4 st 8 mm hål i en vägg inifrån mot en yttervägg. Jag märkte att när jag försökte stoppa i expanderplugg att den flexade tillbaka och ser då att det verkar vara något plastmaterial precis bakom gipsväggen som det gått hål på från borrningen. Om jag förstår det rätt är detta diffusionspärren/ångspärren som inte alls verkar vara bra att göra hål i och undrar därför om ni skulle kunna hjälpa mig vad jag ska göra nu och hur stor risk detta är?

Går det att laga/täta detta på något sätt och isåfall med vad och hur? Eller måste man göra mycket större insats och riva ner och göra om?

Vill ju inte riskera att det bildas fukt eller liknande.

Väldigt tacksam för svar!
 
Ingenting kommer att hända på grund av några enstaka hål.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hej,

Tack så mycket för svar.

Anledningen att jag blir orolig är för att det känns som att många säger att minsta lilla hål är illa samt att nu sitter jag här med 4 stycken stora 8 mm hål. Därför dök tanken upp om att man kanske förstört allt och behöver ta ner hela väggen? Om man skulle vilja försöka sig på att täta det vad skulle du vara bästa produkt att använda sig av som tätning?
 
Jag säger som @useless det är absolut ingen fara. Har du mekanisk ventilation har du troligtvis ett lätt undertryck och då kommer ingen fuktig inomhusluft ta sig ut genom hålen och kondensera.

Det är mycket jobb att täta det på ett korrekt sätt och det finns säkerligen ett antal till hål som du inte vet om. Vill man försöka täta det är det väl lämpligt med någon form av byggfog och spruta i hålen, men frågan är hur pass bra det kommer att täta.
 
  • Gilla
Uyttyu och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste är att spruta in lite silikon. Det tätar.
 

Bästa svaret

Sätt dit skruvarna du har tänkt så blir det tillräckligt tätt.
Om det hade varit ett problem så skulle man behövt riva eller totalrenovera varenda hus byggt i modern tid så fort någon satt upp några tavlor.
 
  • Gilla
Uyttyu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.