N
Om man tänker sig ett delat förråd och en carport. Vad är att föredra av följande? Ska man gjuta en hel platta för hela byggnaden eller ska man ha carporten på plint? Jag tänker att det är väldigt smidigt att gjuta för hela byggnaden när man väl gör det. Fast känns som det kan bli skador på L-elementen vid passage i carporten med sådana?
 
Det finns ju fördelar med platta då man kan stå där och mecka, det är lättare att hålla det rent och snyggt - man kan bygga om det till garage senare, men kostnadsmässigt så är det kanske inte riktigt värt det om man inte tänker sig garage.
Man kan inte ha l-elementet som tröskel, man måste lösa det på något annat sätt. Finns tröskeljärn t ex.
 
Har du pengarna så gör platta på hela.
Plintar är en billigare lösning.

//AA
 
Vi siktar på att enbart gjuta platta för förråds/bods-delen. Men då har vi redan gjort avvägningen mellan garage och carport och kommit fram till att vi föredrar carport (meka med bilen är inget vi tycker om, och skulle vi haft ett garage skulle vi bara fyllt det med annat än bil). Men hade vi velat ha ett garage hade vi nog byggt det direkt, för grunden och taket är ju en skapligt stor del av kostnaden. Men vill man, som vi, bara ha en liten verkstadsbod och en carport är carports-delen på plintar att föredra.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ja uppförde en dubbelcarport, med plats för husvagn, å upp till 3 bilar. Till det byggde jag en snickeri /förråd.
Carpoerten restes med plintar, med grund makadam i ena delen å plattor i andra delen.
Förrådet / sicken har jag trä golv till men givetvis har den plintar i vägarna.
En rätt rymlig byggnad nära på 100m2.
Har tänkt att det kan i framtiden byggas om till ett garage, med det är det trevliga med just carport att den kan vidareutvecklas.
Av kostnadsmässiga själv, gjorde jag inte en platta. Utan grunden får väl bytas ut allt eftersom till plattor.
Men på det hela taget är jag väldigt nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.