Vi vill ha ett snyggt, lättstädat ekgolv som tål hund av större modell, och som inte blir fult med ålder/slitage. Vi var först helt inne på parkett efterssom det känns mer massivt, går att slipa om och inte känns så plastigt som laminat kan göra... Samtidigt hör man att laminat ska vara mer slittåligt?

Vad föredrar ni? Vilket är snyggast? Mest slittåligt? Mest lättstädat? Finns det laminat som inte känns "plastig"?
 
I mitt tycke är parketten vackrare då den har en mer levande yta, det är ju dock en smaksak, har sett väldigt snygga laminatgolv också!
 
Hade alla gånger valt Parkett, tycker laminat är kallt, hårt. Kommer aldrig att lägga in ett laminat.

/M
 
En sak som jag har funderat på är hur Pergo kan ta 200 kr/m2 för ett laminatgolv, det får man ju ett parkettgolv för.
Är det för att ett laminantgolv är tåligare, eller är det för att Pergo ett känt fabrikat?
 
Skulle heller aldrig lägga in laminat, det är "plastigt" tycker jag. Parkett eller klinker är mycket snyggare. Ni som har hund (som vi), varför inte lägga in mer klinker? Snyggt och praktiskt! :)
 
Har alla alternativen som nämns exklusive massivt trägolv. Har i kök och hall ett pergogolv från -88 som under alla år klarat hund i 30kg klassen. Gjorde en noggran tvätt förra året då det har trästruktur och golvet blev som nytt.
Oberoende av vilken typ av parkettgolv du väljer så räkna med repor.
Vi valde golv till en gäststuga vid sommarstugan (det blev ett 7mm Linnea Parkett men ingen hund i stugan) men det fanns Pergogolv med matt yta som vi tyckte var ett intressant alternativ.
De nya pergogolven, med mera rustik matta yta är inte plastigare än vanliga parkettgolv då även parkettgolv har en golvlack som ger en liknande yta. Men även hos mig som gillar att snickra och arbeta i trä så gnager det lite "psykiskt" att Pergo inte är trä, men ser jag det lite mera objektivt så visst sjutton är det ett bra alternativ till ett kanske helt sönderrepat golv efter en rivstartande hund. Hur många tror du inte jag ropat  "Nej" när hunden startar upp med full fart på parkettgolvet och sedan rusar fram för att kolla resultatet när golven varit nyslipat.

Alternativt att räkna med omslipning med tätare intervaller eller välja ett tunt klickgolv som trots allt är enkelt att byta när det ser allt för illa ut, 5-10år.
 
Vi har Pergo laminat i köket och det ser riktigt bra ut. Vi har hund med mycket spring i benen och jag har inte upptäckt några repor på det.
Vissa tycker att laminat är plastigt, hårt att gå på etc, men jag känner ingen skillnad när jag går från kök till vardagsrum där vi har parkett.
Pergo har många snygga golv som knappt går att skilja från äkta trägolv.
 
Helt sant att laminatgolv är fantastiskt bra mot hundklor (har ju själv hund som jag testat de flesta typer av golv på), men det går inte att komma ifrån att det inte är ett riktigt trägolv... känslan liksom. Därför väljer vi klinker istället.
 
Vi har hund, golden retriever, och både trägolv (valnöt) samt laminat.
Mina erfarenheter? Laminatet klart tåligare MEN hunden gillar det inte. Han har svårt att få fäste och "glider" omkring. Samma sak med trägolvet med en skillnad och det är att det bli märken i trägolvet väldigt lätt. Vi har två olika laminatgolv i huset, en billigare variant (ångrar nu att vi la in det för det känns verkligen billigt) och ett ganska dyrt som är betydligt bättre och som jag är helnöjd med.
Lägger in en bild på valnötsgolvet som vi har i (½) köket och vardagsrummet, snyggt (tycker jag) men ack så opraktiskt!!
 
  • Matplatsen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog börja med att fråga i vilket rum det gäller först..
I vissa rum kan man ju ha laminat..men i vissa rum skulle jag absolut bara välja trägolv. Är det ex. ett vardagsrum så helt klart trä. Men är det typ ett kontor så duger laminat..men det beoror ju på..
 
ett linoleumgolv kanske inte vore helt fel??? snyggt i alla fall
 
Enda riktiga parketten är i mitt tycke massiv stavparkett. Lamellparkett är mer lik laminat än riktig parkett.
 
Jag kommer att välja Pergo Orginal el dyl i de rum som utstår störst slitage. I mitt fall hall, allrum samt kök. Jag har sedan något år tillbaka ett billigare laminat (inte de allra enklaste, men mittemellan riktigt billigt och Pergo) i min hall och det tål inte barnens hårda lekar med tex leksaksbilar som kastas i golvet. Redan ser man jack i den trots allt relativt hårda ytan.

Min furuparkett ska man inte tala om hur den ser ut, repig och mycket jack.

Trä har bättre känsla så det blir det i vardagsrummet så får man hoppas att det går bra. Men laminat är tåligare så är det bara.
 
ett oljat askgolv räcker bra
 
Personligen har jag hittills aldrig hittat ett laminatgolv som jag tycker är snyggt, men utvecklingen går ju framåt, så jag hoppas att det kommer.

Vad gäller parkett så är det enorm skillnad på parkett och parkett. Träslagens hårdhet skiljer sig mycket och olika ytbehandlingar leder till olika tålighet mot repor. På ett oljat golv är repor inte något allvarligt och de fixas lätt. På ett lackat golv är däremot repor ett stort problem.

Ett oljat golv har dock förstås nackdelen att det måste underhållas betydligt mer, men i offentliga miljöer med parkettgolv är olja normalt sett en självklarhet, pga dess slitagetålighet.

Vad gäller hårdhet så är det som sagt också stor skillnad, så totalskillnaden mellan ett lackat furugolv och ett oljat merbaugolv är enorm vad gäller slitagetålighet.

I ert fall har ni ju bestämt er för träslag, ek, vilket är hårt, men inte jättehårt. Ni kan ju dock fundera över oljat kontra lackat - om ni orkar med underhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.