Jag skall bygga ett garage i form av en tillbyggnad till det befintliga huset (från -59, platta på marken), hur gör jag i skarven mellan gamla och nya plattan?

Behövs kantelement där?

Ska plattorna (gamla och nya) vara förankrade i varandra eller kunna röra sig i förhållande till varandra?

Om jag inte ska ha kantelement mot gamla plattan bör jag då gjuta ner en klack? Eller bara låta plattan vara 10cm med cellplast under?


Tack på förhand
 
Jag har dubbat ihop de plattor som är gjutna mot befintliga. Jag vill inte att det spricker högre upp i huskonstruktionen.
Nu finns det andra teorier på detta forum att plattorna ska få röra sig som de vill.

Protte
 
Jag ställde L-element med ryggen mot befintlig sockel. Detta då befintlig kantbalk består av putsad lecasten och innanliggande platta på mark. Använde 20mm cellplast som dillfog.
 
Vår byggare la syllisolering som rörelsefog mellan den gamla och den nya plattan, och la cellplasten ända ut intill den gamla plattan. Det finns ingen egentlig anledning att använda L-element eftersom det är dyrare och det inte behövs någon isolering mot den befintliga grunden.
 
Jag kanske ställer dum fråga, men hur djup cellplasten bör vara mellan två olika plattor?
Min tanke är att bygga ihop garaget med huset med ytong eller andra block och gjuta mellan huset och befintlig liten garageplatta som är ca 2m ifrån huset
Tacksam för svar Sebbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.