Hej
Har tänkt lägga om taket med tegelrött 2-kupigt betongtegel. Vilket fabrikat av är bäst, Bender, Jönåker, Zanda...?
Ytbehandlat eller obehandlat?
 
Hejsan.!

Jag har Ytbehandlade Bender.. o jag tycker dom går sönder lätt när man går på dom.. tex vid stegen där man kliver upp så krasar dom vid i stort sätt varje steg.. Värde lös stege eller värde lösa Pannor vet inte vilket.. men Sönder går dom..

även om man inte avnänder stegen så går dom sönder lätt tycker jag har bytt ca 8-10 st.. man måste gå mycket försiktigt, vilket tex en sotare inte gör = 5 pannor åt skogen...

"stegen" som jag har är en sån där ny modell med lösa steg som man sätter efter varandra så det bildar en stege.. Köp inte sånt skit.. pannorna rycker garanterat..

Ang Behandlat vs obehandlat...

beror på..

Behandlat
Fördelar = Mossa och annat skit har svårt att få gräpp om pannorna.
Naktdelar=En del säger att dom låter mer, inget jag lider av.
Övrigt= Snön glider av lätt = snö skydd över ingång o liknade är ett måste.

Obehandlat
Fördelar=låter minde enligt vissa. Snön stannar kvar.
Naktdelar=Mossa & liknade fäster mycket bra.

Slutsatts.. har man problem med mossa idag så skulle jag slå till på ytbehandlade pannor. Dock så kostar ju snö skydden en del extra, fast vad gör det? ligger ju ändå på i tyå 40 år.. så det är väll försumbart. Jag har själv en väldigt låg lutning på mitt tak o snön rasar ner utan problem.. synd det snö isolerar ju en del :D ;D ;)
 
Tack för svaret.
Jag har plåttak idag och ljudet från det är inget jag störs av så jag kör nog på behandlat.
Låter ju oroväckande att pannorna går sönder så lätt. Är det lika illa med andra fabrikat tro?
Idag har jag en hel stege som hänger i nocken. Det borde gå att återanvända den tycker jag.
 
Jag har 1-kupiga Benders som är ytbehandlade och jag uppfattar inte de som känsliga. Än har jag inte lyckats att panga ngn panna under mina vandringar på taket...
 
Håller just på med undertaket och funderar på 2-kupiga Benders men om de knäcks varje gång sotarn är uppe så blir man ju lite skeptisk.

Nån mer som har erfarenhet av dessa???
 
Jag har på ett tidigare bygge lagt 2-kupig Benders, ytbehandlad utan att uppleva de problem som nämnts här. Tvärtom upplever jag dem som tåliga. Så jag har köpt Benders till mitt nya bygge med...
Hade jag varit Per-Erik hade jag kontaktat Benders, låter som ett fabrikations-fel...
 
Benders är enligt mig de överlägset bästa och tåligaste pannorna. Normalt sett så går det inte sönder mer än kanske 1 panna per 50 kvm när man lägger dem. Är underlaget ojämt eller svampigt går det sönder betydligt mer för då ligger inte pannorna jämt över varandra utan vippar lite grann. Jönåker och Mjöbäck pajjar lite oftare men är å andra sidan billigare. Kvalitetsskillnaden mellan mjöbäck, jönåker och benders är så liten så jag skulle ta det som är billigast.

Du ska helt klart ta behandlat. Det håller utseendet längst.

Vid bryggor och stegar är det lätt hänt att de går sönder om man går på pannorna. Konsollerna kommer ju upp mellan pannorna.
Eftersom att pannorna är tänkta att ligga tajt med varandra i falserna m.m. så går de givetvis lätt sönder om man lägger något i falsen mellan pannorna, t.ex en brygg/steg konsoll. Det är oundvikligt. Kolla själv hur otajt pannorna ligger vid konsollerna.

Åtgärd: Gå aldrig på pannorna som ligger vid konsollerna. De är dessutom j***igt svettiga att byta...
 
Låter bra, då håller man sig till ursprunsplanen och tar ett antal pall med 2-kupiga ytbehandlade :D
 
Det lät bra med dom sista svaren, ska precis till att beställa 1-kupiga Benders och var lite orolig där ett tag.

Är det någon som har en bra idé om hur man kapar betongpannor på bästa sätt. Jag misstänker att det kommer bli oundvikligt vid skorstenar t ex.
 
Är det någon som har en bra idé om hur man kapar betongpannor på bästa sätt. Jag misstänker att det kommer bli oundvikligt vid skorstenar t ex.
Vinkelkap med diamantklinga. Som att skära i smöööör.
 
yepp.. Vinkelslip.. en vanlig billig för typ 200:- gör jobbet.. har kapat säkert 100 takpannor på mitt tak..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.