Hej allihopa!
Sitter såhär på småtimmarna och planerar byggandet av en ny verkstadslokal, och har lite teoretiska frågor och ideer att bolla med er kunniga.

Lokalen är tänkt att bli 12x8 meter, 6 meter upp till nock och 4 meter höga väggar längs långsidorna.
Jag skulle vilja ha lokalen öppen hela vägen upp till nock invändigt och funderar på att lägga en stålbalk på två pelare för att sedan lägga "takstolarna" på. Takstolarna kommer se ut som uppochnedvända V'n utan tvärliggare som fästs i balk, i varandra och i långsidans väggar.

vad jag undrar över är vilken dimension som räcker till på balk respektive pelare för att få detta genomförbart. Jag tänker mig en IPE300 eller HEA300 som nockbalk (med livplåtar varannan meter samt över upplag) och som pelare KKR 100x100x6mm. Spännvidden på nockbalken blir alltså 12 meter och pelarna blir 6 meter höga. För extra stöd, eftersom där bara finns två upplagspunkter, så kan jag tänka mig en snedsträva på var sida på 2 meter i 45 graders lutning.

taket kommer bestå utav plåt i tegelpanneimitation, isolering och någon form av innertak, troligen gips.

Är detta klent räknat med tanke på spännvidden? Hur stor blir nedböjningen? hur dimensionerar jag takstolarna och hur tätt skall dessa sitta?

(hittade en bild på nätet som illustrerar ungefär vad jag menar, förutom att upplaget kommer bestå av pelare istället för stenväggar)
 
  • Bild av ett pågående byggprojekt visande trä-takstolar i V-form med en mittbalk, monterade på betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelare i gavlarna då antar jag?
Oavsett så skulle jag ta höjd för en travers i den balken.
Lyftkranar och traverser är bra skit.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vart ska det byggas? Annars blir det svårt att bestämma snölasten...

Edit: jag undrar om det går att ha 8 meter på bredden, utan något som håller in väggarna?
Såhär har man löst det (på två olika sätt) i en ridhall jag frekventerar;
 
  • Ridhall med ryttare på hästar och en gående person, stora öppna takspännvidder utan mellanstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Varför HEA300 eller IPE300, skulle inte säga att dessa två är direkt jämförbara. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför HEA300 eller IPE300, skulle inte säga att dessa två är direkt jämförbara. :)
Ett förslag som min hjärna automatiskt gav mig bara :) hoppas ju på att ipe klarar jobbet
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vart ska det byggas? Annars blir det svårt att bestämma snölasten...

Edit: jag undrar om det går att ha 8 meter på bredden, utan något som håller in väggarna?
Såhär har man löst det (på två olika sätt) i en ridhall jag frekventerar;
Jag har också tänkt den tanken, och funderar på om man skulle sätta pelare och överliggare i stål även på långsidorna.

Det ska byggas i Dalsland, men jag vet i ärlighetens namn inte i vilken snözon vi tillhör
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Pelare i gavlarna då antar jag?
Oavsett så skulle jag ta höjd för en travers i den balken.
Lyftkranar och traverser är bra skit.
Exakt. En längsgående travers i nockbalken är planerat, frågan är bara vad den kommer att klara för last när allting är klart.
 
Jag ska försöka rita upp stommen i dagarna så blir det kanske lite tydligare vad jag menar :)

Kanske tillochmed blir så att jag kör stålpelare och överliggare i alla väggar också och bygger utfattningsväggar i facken istället
 
Södra Dalsland är snözon 2 och norra 2,5. Jag som varit mycket i Dalsland på vintern tycker att snözon 2 känns i underkant. En noclbalk behöber vara minst HEA 400. Jag tycker hela upplägget känns tveksamt. I hallbyggnader med stor spännvidd och takhöjd tror jag man får en mer optimal konstruktion med hjälp av t.ex. treledsramar i limträ eller stål som syns på @Dan_Johanssons ridhusbild. Om det önskade planmåttet är 12x8 m kan man låta treledsramarna spänna över 12 m. Med ett c/c för dessa på 2,4 m behövs max 10 ramar. En HEA 400 balk kostar strax under 40 000 kr.
 
Nu så,
Här är principen jag tänker, och läs PRINCIPEN eftersom jag inte har placerat ut några pelare i de längsgående väggarna och troligen saknar en hel del annat. Det röda är då alltså stål.

HEA400 tycker jag låter väldigt mycket, är detta ett svar med uträkning eller en kvalificerad gissning? :)

Jag tänker ju givetvis gå till en byggnadskonstruktör när jag har hela planen klar för mig, just nu sitter jag bara och bollar idéer.

Priset på stål är i mitt fall inga problem, 40,000 för en HEA400 är inte vad jag betalar direkt ;)

EDIT: Det röda på golvet är INTE stål, det bara råkade bli så när jag fyllde färg i resten
 
  • Skiss av byggnadsdesign som visar stålstommen i rött för en byggnad med angivna dimensioner i millimeter.
HEA 400 är en uträkning. Med ett kiloprs på 25 kr inkl moms kostar en 12 m lång sådan 37500 kr. Att bygga stommen i stål brukar bli dubbelt så dyrt jämfört med limträ, vilket brukar avskräcka vanliga prvatpersoner. Det är klart att för kommersiella ändamål blur situationen annorlunda. För en enkel byggnad som en hall kan man naturligtvis sänka kraven något men med en HEA 300 blir max nedböjning ca 85 mm vilket jag tycker är väl mycket med hänsyn till att takbjälkarna ska vila på nockbalken. Frågan är vad som är viktigast för dig? Det är alltid bra att klarlägga det först.
 
J justusandersson skrev:
HEA 400 är en uträkning. Med ett kiloprs på 25 kr inkl moms kostar en 12 m lång sådan 37500 kr. Att bygga stommen i stål brukar bli dubbelt så dyrt jämfört med limträ, vilket brukar avskräcka vanliga prvatpersoner. Det är klart att för kommersiella ändamål blur situationen annorlunda. För en enkel byggnad som en hall kan man naturligtvis sänka kraven något men med en HEA 300 blir max nedböjning ca 85 mm vilket jag tycker är väl mycket med hänsyn till att takbjälkarna ska vila på nockbalken. Frågan är vad som är viktigast för dig? Det är alltid bra att klarlägga det först.
Ja, 85mm i nedböjning är helt klart lite i överkant, det är precis som du säger, särskilt när takbjälkarna vilar på balken.

Om vi återgår till treledsramarna, vet du hur man dimensionerar dessa? Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
 
J justusandersson skrev:
På träguiden [länk] finns dimensioneringsexempel, Ramarna finns i lite olika utförande, bland annat med rundad takfot och skarp takfot. Det finns fler sidor på träguiden.se och på Svenskt trä:s hemsida som behandlar ämnet. [länk] Limträtillverkarna kan säkert också lämna en hel del uppgifter.
Det var intressant information, tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.