Hejsan! Ska försöka vara tydlig och enkelt.
Några dagar innan jul installerade vi en luftvatten värmepumo från thermia som dom seriekopplade med våran kombipanna ifall vi vill stödelda.
På driftdata inne på pumpen (Se bild 1) Så är Framledning 47 (65) och varmvattnet 45c. (Elementen är här pissljummna.
På Bild 2: Framledning 56 (65) och varmvattnet 50c detta är två bilder som är tagna inom tidsram ca 15-20 minuter och här är elementen nu helt iskalla.

Jag har nu öppnat shunten på våran kombi panna (som ska vara på 0 när jag inte eldar) till mellan 3-5 som vi fick sagt när vi installerade den och nu eldar jag. Vips så har driftdatan nu ändrats till Framledning 60 (65) och varmvattnet 56. MEN har i talande stund bara eldat i 10 minuter så pannan är ju knappt 30 grader varm själv.
När jag vaknar på morgonen (inte eldat på en vecka) så är det 17 grader i huset trots att pumpen är inställd på 20grader i rumstemp. Jag blir tokig på detta och får ingen "stabil" värme i huset. Känns som något är fel eller?
Jag pratade med vvsfirman som installerade detta och dom sa att varmvattnet som står på luftpumpen (det som syns på bilderna) är att det är vattnet i mitten av VVB?! Jag mätte det faktiska värmen ut ur duschen på högsta värmen och fick ut 43 grader efter 5 minuters spolning.
Rädda mina funderingar på om allt står rätt till? Vill ju inte behöva elda. Vi köpte detta för att slippa det och kunna njuta av en stabil och jämn värme. Kan posta fler bilder på driftdatan och grafer om ni vill se....Mvh en förvirrad ny husägare..
 
  • Digital display showing heating system data with "FRAMLEDNING 47 (65)" and "VARMVATTEN 45c" highlighted.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display som visar driftdata för en värmepump med framledningstemperatur 56(65)°C och varmvatten 50°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump som visar driftdata: Framledning 60°C, Returledning 58°C, Varmvatten 56°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu 30 minuter senare gick jag ner och kollade och möts av denna driftdata. Förvirrad hur det svänger..?
 
  • Display med driftdata som visar värden för framledning, returledning, varmvatten och integraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De höga temperaturerna är väl när den värmer vvb?! Och 35/30 när den värmer det som går ut i huset. Om det är för kallt får du kanske höja kurvan?
 
På dom första två bilderna så producerar pumpen varmvatten. Integral +12 visar att det inte finns något värmebehov i huset (utifrån inställd kurva) På den sista värmer den huset integral -70 visar på ett värmebehovet av 70gradminuter.
Låt bli att pilla och oroa dig. Den fungerar helt garanterat som den skall.
Det enda du skall göra om du har för kallt inne är att höja värmekurvan en grad i taget, vänta ett dygn och se om du fått varmare i huset.
 
GoC GoC skrev:
På dom första två bilderna så producerar pumpen varmvatten. Integral +12 visar att det inte finns något värmebehov i huset (utifrån inställd kurva) På den sista värmer den huset integral -70 visar på ett värmebehovet av 70gradminuter.
Låt bli att pilla och oroa dig. Den fungerar helt garanterat som den skall.
Det enda du skall göra om du har för kallt inne är att höja värmekurvan en grad i taget, vänta ett dygn och se om du fått varmare i huset.
Tack! Det dom sa till mig är att alltid ha termostaterna på högsta och aldrig justera värmen i huset efter dom utan om jag vill öka rumstemp så ska jag BARA öka den och inte några kurvor.. Men du föredrar kurvan framför öka rumstemp på pumpen?
 
R Riggson skrev:
Tack! Det dom sa till mig är att alltid ha termostaterna på högsta och aldrig justera värmen i huset efter dom utan om jag vill öka rumstemp så ska jag BARA öka den och inte några kurvor.. Men du föredrar kurvan framför öka rumstemp på pumpen?
Inte bara föredrar utan det är kurvan som kräver intrimning. Höjer du bara innetempen så bara flyttar man kurvan upp eller ner.
Sätt innetemperatur på den temperatur du föredrar. Är det för kallt då det blir kallare ute så skall du höja kurvan. Det är kurvan som styr vilken temperatur som skickas till elementen vid en viss yttemperatur. Och det tar lite tid att finna den som passar ditt hus och värmesystem. Får du inte den rätt så får du justera tempen hela tiden. Läs i instruktionsboken så får du lite mer kunskap om din VP.
 
Har för mig att jag läst att när det är varmt utomhus och man gör justeringen så bör man justera ett snäpp genom att höja kurvan om man upplever det för kallt inomhus (Eftersom kurvlutningen knappt gör någon skillnad när det är 0 till +10gr utomhus som nu)

Är det kallt utomhus -5 till -20 när man vill göra justeringen så justerar man istället ett snäpp genom att ändra kurvlutningen. (Dvs om det var lagom varmt tidigare men nu känns för kallt inne då yttertemperaturen börjat sjunk så gör kurvlutningen alltså för lite kompensation och man bör då främst öka på kurvlutningen.
 
  • Gilla
e98tobias och 1 till
  • Laddar…
Om ni hade 17 grader inne och inställt 20 rums bör.
Så har du en hyfsad referens då ca 2-3 grader högre temp på framledningstemperaturen ger ca 1 grader varmare rumstemp, kanske lite mer beroende på hus. Så höj befintliga kurva så framledningstemperaturen på kurvan höjs med 6 grader. Och vänta ett dygn.
 
  • Gilla
Riggson
  • Laddar…
Tack era hjältar! Ska ge mig på kurvan ikväll. Idag när jag kom ner så var det "
Blixten betyder: "Visar att tillsatsen är i drift. Siffran anger vilket tillsatssteg som är aktiverat. Varför detta är??? Är 2grader ute och har inte rört något sen igår..

Någon sa att det kan vara periodisk höjning Legionella skydd..
 
  • Display av värmepumpsstyrning som visar rumstemperatur 29°C och tillsatsdrift med automatikfunktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display för värmesystem som visar driftdata inklusive utetemperatur, returtemperatur och varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar köra förhöjd varmvatten som du säger.
 
Thermia Atec
Den behöver elspets för att kunna göra 65g
Max framledning ligger på 60 g vid 0 ute
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Atec_datablad_190924_SWE.pdf
Max temp är märkt med 5 , läs i text under datablad.
Men det hänger på förångningstemperaturer och lyft till kondensering beroende på val av kompressor som tillverkarna har .
ITEC har sämre prestanda en Atec så du valde rätt värmepump om man tittar i Datablad.

http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_iTec_datasheet_SWE_190924_SWE.pdf
Den gör 55g vid 0 ute (jag som läser allt har för mig att tidigare modeller prestera 55 fram till +5 ute) men även här spelar förångningen in .
En nedisad förångaren kan ligga riktigt lågt även vid 0 ute . Så styr dom på förångning kommer elen gå in tidigare för att klara lite högre temperaturer .
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.