Jag har klantat till det med restskatten, först har jag lyckats glömma att betala den, sedan har jag missat påminnelsen i min digitala brevlåda. I dag fick jag ett meddelande att den skickats till kronofogden. (Vilket tydligen görs för belopp över 2000 kr och jag hamnade strax över...)

Jag ska så klart se till att betala skulden snarast, men hur blir det med betalningsanmärkning? På KFM:s hemsida så står det väldigt luddigt att det "kan" resultera i anmärkningar och att exempelvis skatteskulder "kan" omfattas av andra regler så att "dessa skulder inte leder till en betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända mot kravet". Inte direkt glasklara besked.
 
J
Betalar man direkt till kfm blir det ingen anmärkning. Åtminstone vanliga räkningar. Lugna puckar!
 
C
B Bigfoot skrev:
Inte direkt glasklara besked.
Anledningen att det är luddigt är för att det inte är KFM som bestämmer vad som är en betalningsanmärkning eller inte. Det är kreditupplysningsföretagen som gör detta. Har för mig att en skatteskuld "syns" direkt när den kommer in till KFM. Vanliga betalningsförelägganden för privatpersoner syns inte förrän det finns ett utslag.
 
A
Du kommer förmodligen synas på UC nu i början, men den blir dold efter nga dagar om du har skött dig i övrigt. Har gjort precis samma sak, glömde helt enkelt att betala. Det bara dundrade in uc:n i brevlådan den veckan:rolleyes:
 
A
C cpalm skrev:
Anledningen att det är luddigt är för att det inte är KFM som bestämmer vad som är en betalningsanmärkning eller inte. Det är kreditupplysningsföretagen som gör detta. Har för mig att en skatteskuld "syns" direkt när den kommer in till KFM. Vanliga betalningsförelägganden för privatpersoner syns inte förrän det finns ett utslag.
Så är det. Man kan inte invända mot skatteärenden hos kfm. Man får en anmärkning, men den blir som sagt dold efter nga dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.