Vi ska bygga nytt hus och är intresserade om det är någon här som har målat med Auson bruntjära? Vi skulle gärna se lite bilder på huset om det är någon som vill dela med sig av det. Auson har själva inga bilder på hus med den kulören.

Även erfarenhet i allmänt kring hur det var att måla med tjära vore intressant. Fördelar med att måla brädorna innan de spikas upp? När målade ni andra strykningen osv? Har ni haft några problem?

https://www.auson.se/sv/traskydd/tratjara/bruntjara
 
Hur gick det? Målade ni med bruntjäran? Är också intresserad.
 
Har inte målat med bruntjära, men väl rödtjära.
Nackdelen med att måla innan uppsättning med tjära är att det är kladdigt. Tjäran torkar långsamt, (eller aldrig om man ska vara petig). Den blir beröringstorr efter ngn/ngra veckor om det är varmt och torrt (sommar).

Har ännu bara målat en ggn på de ytor där jag använt den. Bör nog målas en andra ggn inom 1-3 år. Jag är mkt nöjd så här långt. Efter en strykning och en sommar så har väggen en underbart matt lyster. Påminner om falu rödfärg (ljus).
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Har inte målat med bruntjära, men väl rödtjära.
Nackdelen med att måla innan uppsättning med tjära är att det är kladdigt. Tjäran torkar långsamt, (eller aldrig om man ska vara petig). Den blir beröringstorr efter ngn/ngra veckor om det är varmt och torrt (sommar).

Har ännu bara målat en ggn på de ytor där jag använt den. Bör nog målas en andra ggn inom 1-3 år. Jag är mkt nöjd så här långt. Efter en strykning och en sommar så har väggen en underbart matt lyster. Påminner om falu rödfärg (ljus).
Samma här, Auson rödtjära och mycket nöjd så här långt! Målade i somras, har både ytor strukna en och 2 ggr, dvs ska slutföra nu i sommar. Eftersom jag är en otålig målare var linoljefärg inte aktuellt för mig på en så stor yta som fasad.
För mig var Auson lösningen på en ny fasadlagning som var förstruket med något oklart från fabrik, (vilket Auson givetvis inte kunde garantera resultat för och vilket jag förstår) och resten av fasaden som målats med slamfärg från början men senare med vilken 70-80 tals mardröm som helst...
I första lagret använde jag ganska mycket terpentin, enligt säljaren, det skvätte, ja, men ingen katastrof. Andra lagret lite tjockare och tyngre men inte oöverstigligt jobbigt på något sätt.
Att ha möjlighet till att måla innan uppsättning tycker jag borde vara en fördel både i effektiv målningstid, arbetsställning osv. men det gäller ju också att ha torkytor...
Jag som uppskattar tjärdoft tyckte den försvann onödigt snabbt så oroar sig någon för doft så är det ett ickeproblem!
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Husbygget blev lite försenat och vi står inför målning av panelen nu i dagarna och eftersom väderleken inte är lämplig för målning, inte ens här nere i söder och speciellt inte av tjärfärg väljer vi en brun lasyr som torkar snabbare. Det kommer förmodligen bli minst lika fint (finare) än tjärfärg men såklart sämre hållbarhet vilket får bli kompromissen på grund av förseningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.