Ska sätta upp en innervägg i ett nytt hus som har betongplatta med vattenburen golvvärme.

Frågan är hur djupt man kan borra när man drar fast väggen mot golv?
 
BirgitS
Ofta fäster man inte väggen mot golvet med skruv utan de stående reglarna samt infästningarna i de andra väggarna och taket håller väggen på plats. Dubbelhäftande tejp kan användas för att inte råka rubba på något under uppsättningen. Jag såg en gång något byggprogram på TV där de satte upp en innervägg i en hyreslägenhet så det var absolut förbjudet att skada på golvet.
 
  • Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ofta fäster man inte väggen mot golvet med skruv utan de stående reglarna samt infästningarna i de andra väggarna och taket håller väggen på plats. Dubbelhäftande tejp kan användas för att inte råka rubba på något under uppsättningen. Jag såg en gång något byggprogram på TV där de satte upp en innervägg i en hyreslägenhet så det var absolut förbjudet att skada på golvet.
Det kan vara en lösning att fästa med t.ex. kardborre mot golvet. Saken är den att väggen inte kommer fästa i båda sidor utan i ena vertikala sidan och även tak, detta eftersom den blir del av en öppning.
 
Håller mig till max 45 mm när Jag proppar där det finns golvvärme✌
 
  • Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Det räcker med konstruktionslim typ pl400, casco superfix. Man kan fixera under härdningen med dubbspik, som man slår ner ca 10mm i plattan.
 
  • Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Då får lösningen mot golv bli lim eller tejp.

Nästa sak att lösa. Väggen och taket som jag förlänger med väggdelen är slät gips utan lister. Hur gör jag i skarven mellan nya och gamla?

Vill inte att det ska spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.