Det krävs pengar, tid och kunskap om ska renovera.

Man måste flytta snart som möjligt och det är brist på hyres.
Alla pengar man har lägger man på en liten bostadsrätt en renoveringsobjekt som är så gammalt att man inte kan bo i förens man renoverat.

Så där står man ensamstående.
Måste renovera min nya bostadsrätt inom två månader med varken pengar, tid eller kunskap.

Så jag börjar min utmaning här på Byggahus.

Pengar - ska lånas från banken eller bekanta. Men frågan är hur mycket?
Jag vet ju knappt vad hantverkare tar och vilka firmor man ska vända sig till för offerter ?

Kunskap - tänkte jag att jag kan få härifrån, inte hur arbetet ska göras utan hur jag ska tänka och planera för att få slut summan på totalrenoveringen att bli så prisvärt billigt som möjligt.
Tips kring billiga alternativ kring badrum kök golv och allting men som ändå är har prisvärda kvalite och eftertraktade inför försäljning.
Ska man låna för renovering så ska man renovera utifrån att det kan bli sålt och vara värd lånet man tagit pga av den.

Hur ska jag tillväga-
När det gäller val av hantverkare eller firma ?
När det gäller val av golv, väggar, kök och badrum?

Uppskattar alla tips och trick
 
Har du inte centralmonterad tumme så kan du göra många saker själv som tar tid, tid är dyrt när man anlitar företag. Ska du riva något, riv själv, en sparad timme är runt en 500-hundring sparad. Ska du bygga nytt kök? Montera ihop stommar osv även om du ska låta en firma sätta upp det. Golv lägger du själv, det finns massor av guider man kan spana in, även den mest otekniska person kan lägga ett klickgolv med bra resultat.

Hur man ska tänka när man anlitar företag får nån annan hjälpa till med, jag har bara anlitat 2 företag under min livstid som bostadsägare.
 
  • Gilla
61kvm
  • Laddar…
Det har du rätt i, jag ska försöka så gott jag kan. Men jag är ändå lite rädd att ge mig in på detta utan kontakter eller kännedom över huvudtaget krig detta.

Finns det inga privata handledare man kan anlita till att pusha och vägleda ifall man skulle behöva. Det skulle ju säkert bli betydligt billigare att betala för någon man kan ringa och när man är osäker än till hantverkare vill komma och utföra
 
Handledning och hjälp får du här ju! ;)

Börja med att köpa en skruvdragare med två batterier, beroende på budget så köp ur en serie som använder samma batteri, då blir det billigare sen när du behöver komplettera arsenalen. En kofot/bräckjärn är ett måste om du ska riva ett kök eller lossa lister som sitter hårt. Köp även en sats med vanliga skruvmejslar. Under resans gång kommer du få komplettera med saker du kommer på att du behöver.

Två månader är ganska trevlig tid att ha på sig för renovering tycker jag, isf om man inte har barn. På två månader bör du hinna byta kök och renovera ytskikten. Badrummet är en annan historia om det ingår i renoveringsplanen.
 
Staffans2000
Första frågan borde vara: -"behöver jag verkligen byta hela köket, badrummet, osv. Risken finns att sugits in i totalrenoveringshybrisen. Kanske en enklare upputsning kan räcka?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Första frågan borde vara: -"behöver jag verkligen byta hela köket, badrummet, osv. Risken finns att sugits in i totalrenoveringshybrisen. Kanske en enklare upputsning kan räcka?
Det ligger absolut nånting i det du säger, lite bilder på lägenheten hade varit bra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
windestal
Eftersom du pratar om bostadsrätt är en viktig fråga du bör ta tag i direkt att kontakta styrelsen och se till att du får göra det du vill. Särskilt som du pratar om badrumsrenovering, ska exempelvis golvbrunn bytas är det ofta ett rätt delikat projekt som inte ligger under ditt ansvarsområde och rätt att göra som bostadsrättsinnehavare. Köket kan du renovera utan tillstånd om det bara handlar om att byta "lika till lika, fast nytt". Tänker du däremot exempelvis flytta spis/fläkt så påverkas ventilation och åter är det något som du inte själv får bestämma om, utan behöver styrelsens godkännande för. Även om det är bara sådant du får göra utan tillstånd från styrelsen du tänker dig är det bra att höra så att det inte finns planer på stambyte och liknande inom kort, för då kommer ju ditt nya kanske få rivas igen....

Sen behöver du nog förtydliga vad du menar med att renovera för att få bra svar. Vissa tycker att måla/tapetsera om väggar, byta bänkskiva och ho är att renovera köket, för andra är det att riva allt till byggnadens stomme, flytta/uppdatera/göra om el, vatten, avlopp och ventilation. Att renovera badrummet, är det att byta ut porslin och skåp, eller byta tätskikt? Ska vatten, el, avlopp i badrummet bytas/flyttas eller vara kvar som det är? Beroende på vilken nivå av renovering vi pratar om blir kostnader väldigt olika, och också vad du kanske rekommenderas göra själv respektive ta in proffs till.
 
  • Gilla
Mya och 2 till
  • Laddar…
Förutom grundtipsen om planering och budgetering av det du vill göra är ett tips att inte blåsa ur hela lägenheten på en gång.

Gör klart ett rum i taget. Börja med det minsta eller enklaste så du blir "varm i kläderna". Det är också trevligt att ha ett färdigt rum att fika i och fundera på nästa steg i arbetet

Ska du tapetsera så är easy up-tapeter att föredra om du är nybörjare.

Skaffa en strålkastare av något slag. Så här års är bra ljus ett plus när man pysslar.

Planera tidigt för eventuellt besök av en elektriker, det kan ta tid innan de har tid att komma.

Var inte blyg för att fråga vänner och bekanta om tips, råd och hjälp.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det ligger absolut nånting i det du säger, lite bilder på lägenheten hade varit bra.
har bara bild på köket, laddar upp fler bilder när jag tagit.
 
  • Mörkt kök med bruna skåp, kakel över diskbänk och en vit köksdörr öppen mot natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
6 61kvm skrev:
har bara bild på köket, laddar upp fler bilder när jag tagit.
Jag förstår att du vill byta köket, det finns inget i det som är värt att spara.
 
BirgitS
Nja, de där stommarna är ju i en kvalitet som knappt går att köpa idag. De har fungerat väl i minst 50 år och kan hålla i flera årtionden till samt så länge kan man inte räkna med att stommarna man köper idag håller.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Då det är en 2:a är det bra att ta i beaktande hur länge du/ni planerar bo där, beror ju på livssituationen. Sambo, barn, byte jobb osv. som kan komma längre fram. Det kan styra hur dyrt material ni väljer och hur mycket egen design ni kör på. För mycket speciell design kan försvåra försäljningen senare.

Tolkade det som du planerar använda hantverkare för göra jobbet? Eller ska du göra något själv?

Om hantverkare ska göra jobbet skulle jag rekommendera ringa några vänner sen riva hela lägenheten i ett moment, sen låta hantverkarna bygga upp. Köksstommar som någon var inne på kan du hjälpa till med.

Ska du renovera själv gäller det se till att det går att bo i lägenheten samtidigt, för tror du får räkna med minst 6 månader om du inte har tidigare erfarenhet och ett annat jobb att sköta samtidigt.
 
BirgitS
6 61kvm skrev:
Måste renovera min nya bostadsrätt inom två månader med varken pengar, tid eller kunskap.
I så fall river man inte ut köket utan efter att man har flyttat in målar man om luckorna och kaklet, byter handtag till något modernare osv. Det där är ett kök som man kan leva med tills man har mer pengar för det är ju faktiskt någon som just har gjort det.

Däremot kan det vara mer kritiskt att göra något åt badrummet, men det beror ju på hur det ser ut.
 
Är det tight budget & kort om tid skulle jag tro att stommar/luckor iallafall går att behålla. Måla stommar och lämna luckor på lackering. Byt spis och kakel och även den bit bänkskiva runt om spisen. Lampor och uttag hade också varit trevligt att byta.
 
Ja badrummet är en dyr sak, och tar tid. Skulle nog också fokusera få den delen klar för omöjligt bo utan. Köket går ju rusta upp utan att riva ner allt, så det går bo där samtidigt.

Men kolla upp först om det är inkommande stambyte inom närtid, för då river de ju allt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.