Hej.

Har lite funderingar angående hur jag ska ställa in våran värmepump och termostater till golvvärmen för att få en så ekonomisk drift som möjligt.

har en Mitsubishi Luft/Vatten värmepump idag som värmer golvvärme i en betongplatta. Boytan är ca 185m2 om det spelar någon roll.

Hade från början en innegivare till VPn som då som jag förstått gjorde en egen värmekurva.
Jag tog senare bort innegivaren och kör nu emot en värmekurva jag själv håller på och trimma in samt termostater i alla rum, termostaterna har i sig inget med värmepumpen att göra utan arbetar mot en egen fördelarcentral.


Anledningen till att jag nu kör med termostater är för att vi ville höja temperaturen i badrummen litegrann och samtidigt få alla rummen som ligger åt söder att jobba lite emot solinstrålningen.

En tanke som slagit mig nu senaste dagarna är om jag tagit bort termostaten till det ena badrummet där vi vill ha varmast och kör med VPns innegivare i det rummet och ställer in den på, säg 23 grader. Borde inte det bli en bättre lösning eller det är smartare att köra med en egen kurva som det i nuläget iallafall känns som jag aldrig kommer få att bli helt bra.

Har ni andra idéer eller tips så skriv gärna! Är en förvirrad (iallafall på värmepumpen) nybliven husägare tack på förhand
 
Alla termostater ska stå helt öppna när man har värmepump som jobbar med flytande kondenseringstemperatur. Möjligen termostat i något enstaka rum som sovrum om det blir för varmt där. Är det för varmt i vissa rum och kallt i andra kan man justera flödet till de olika slingorna på golvvärmefördelaren. Sedan styr värmepumpens värmekurva efter utetemperaturen.
 
Kör med en utegivare och egen kurva för VP och ta bort termodonet på bad/toa så erhålls ett flöde/värme hela tiden på dessa, samtidigt så reglerar övriga termostater rummen, nackdelen blir att på sommaren så blir det ingen värme i bad/toa. Då får även VP ett flöde genom sig som den måste för att inte storkna och lösa på högtryck när värmen börjar komma på utsidan och termostater stänger
 
Har ställt upp termodonet på båda toaletterna för att få full värme på där, men den ena toaletten blir inte varmare. Kan det vara så att rörisen blandat ihop slingorna och jag öppnat en annan på den fasta strypningen. Isåfall vilket är lättaste och smidigaste sättet att ta reda på vilken slinga som är till toaletten?
 
M Mathiasffs skrev:
Isåfall vilket är lättaste och smidigaste sättet att ta reda på vilken slinga som är till toaletten?
Stäng av n termostat i taget och se vilket don som stänger, skriv upp vad resultatet blir, kolla den lilla piggen under donet så den är uppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.