Hej alla

Har en Danfoss ECL 100(?), har bott i radhuset några år och på vintern är det kallt på övervåningen trots elimenten på högsta och även vattnet är mycket kallare på övervåningen.

Bör jag ändra inställningarna efter årstid? Kan ingenting om detta och provat skumma igenom manualen men blir inte mycket klokare.

Bifogar bild på inställningarna som det ser ut när jag flyttade in! har dock vridigt upp den översta några hack nu på fm, stod på en +1 tidigare.

Någon som har några trix för att få jämn värme? radhus 2plan samt att få varmt vatten på båda våningarna.

Väldigt tacksam för all input!
 
  • Danfoss ECL 100 styrpanel för värmesystem med justerade inställningar, monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
läst flertalet trådar och insåg att det kanske behövs mer info, är helt novis på detta så bifogar lite fler bilder från "centralen"
 
  • Termometer och cirkulationspump i en hemmets värmecentral med kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Temperaturmätare och ventiler på kopparledningar mot en vägg, del av en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med cirkulationspump, ventiler och anslutningar i en värmecentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets "central" med rör, mätare, och ventiler på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öka lutningen på värmekurvan.
Det är den lilla svarta ratten som står på 1,2.
Det gör att ju kallare det är ute, desto mer värme skickar den ut.

Det stora vredet ändrar temperaturen lika mycket oavsett utetemp (förskjutning), alltså även på sommaren.

Troligen ska du minska förskjutningen tillbaka till +2 om du vill ha 22C och sedan hitta den värmekurva som ger dig samma inomhustemp året om.

Ingen ändring på sommaren, men du kan aktivera funktionen som stänger av värmen helt över en viss utetemp.
 
tack för svar martin, gäller även detta för vatten?

så jag drar ner den stora översta (-8 till +8) till +2, och värmekurvan står på 1.2 ska jag alltsö öka på till 1.4-1.8 eller vad är rimligt? obs att nedre plan är värmen perfekt, så vill helst behålla värmen nere men öka på den uppe + vattnet

problemet är att elementen på övervåningen är ljumma fast det står på max och vattnet blir ljummet, så går inte att duscha på övervåningen
 
Nej varmvattnet är nog den gråa ratten som sitter på rören

Kolla kurvorna i instruktionsboken.
om du var nöjd med +4 på ratten när det var kallt ute kollar du kurvorna vid den temperaturen och kurva 1,2
kolla vilken kurva som ger 2c mer vid den temperaturen. kanske 1,4

har du radiatorer på bottenvåningen med?
är rören fram till radiatorerna varmare på bottenplan än på övervåning?

glömde påpeka men standardkommentar är alltid att lufta elementen och fyll på vatten till rätt tryck
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.