Klarinettfett
Ritning över en övervåning med märkta radiatorer och rördragning för golvvärme och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag är helt ny här och skulle bli helt överlycklig över hjälp med mitt problem! Har letat igenom så många trådar och flera forum utan att hitta något, så jag hoppas innerligt på hjälp! :)

Ok, bakgrund:

Vi har ett hus byggt 2013 av PEAB, två våningar, golvvärme nere och två slingor med radiatorer upp, samt golvvärme i badrummet på övervåningen, och en NIBE F750 i tvättstugan.

Problemet:

En slinga på övervåningen blir INTE varm! Detta är Slinga 1 (se bild) med 3 st radiatorer i Klädkammare, Sovrum och (Sovrum)/Allrum. Radiatorerna är helt kalla och det är även båda rören som leder upp ur golvet till radiatorerna.

Det jag bla prövat hittills:

- Har luftat NIBE:n enligt instruktioner (satt den i standby, strypt elen, luftat alla fyra ventiler samt sett till att trycket är bra (1.5 bar) och sedan slagit på den igen. Det kom vatten direkt i alla fyra ventiler och ingen luft alls.

- Har luftat samtliga radiatorer (kom vatten direkt ur alla tre, ingen luft alls)

- Har motionerat samtliga termostat-piggar, och ingen satt fast ens det minsta.

Som sagt, hemskt tacksam för hjälp. Bifogar bilder på radiatorerna samt ritning över rördragningen.


Emil
 
  • En hand som kontrollerar rören till en radiator i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat på en radiator som visar märket Danfoss och inställningen är på värde 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator med termostat och synliga rör som inte blir varma, problem med uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kall radiator med termostat och anslutna rör i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det finnas någon Ballofix-ventil som fortfarande är stängd på stigaren någonstans? Övervåningen brukar ju ofta komma avstängd för att man ska inreda övervåningen lite senare men ha värme på bottenvåningen och bor där under tiden?
 
När fungerade det senast? Vad har hänt sedan dess?
 
Klarinettfett
J Josth skrev:
Kan det finnas någon Ballofix-ventil som fortfarande är stängd på stigaren någonstans? Övervåningen brukar ju ofta komma avstängd för att man ska inreda övervåningen lite senare men ha värme på bottenvåningen och bor där under tiden?
Hej!
Tack för svar!
Jag har tänkt samma sak, men vet inte var den kan sitta i så fall. Tänker att det vore konstigt om det fanns en Ballofix enbart för varmvattnet, och som man inte kan påverka själv..?
Övervåningen var helt inredd och klar när vi köpte huset.
 
Klarinettfett
P PatrikJo skrev:
När fungerade det senast? Vad har hänt sedan dess?
Hej!
Jag har tänkt och tänkt och vet faktiskt inte om den någonsin har fungerat. Dock har jag svårt att tro att vi haft flera vintrar utan värme i sovrummet och inte märkt det..

Det som jag ändrat under senaste året är lite med kurvorna på NIBEn (skrivet med förbehåll att jag inte minns exakt vad jag ändrade, men att det var en basic-inställning och ingen avancerad justering).

Dock borde ju en sådan ändring påverka hela systemet, och inte bara en slinga...?
 
Om det sitter ett smutsfilter på returen (normal placering) till pannan kan det vara idé att undersöka och rensa det. Beroende på om systemet blev renspolat vid bygget och inredningen av övervåningen kan det vara mycket skräp i värmevattnet.
 
Klarinettfett
J Josth skrev:
Om det sitter ett smutsfilter på returen (normal placering) till pannan kan det vara idé att undersöka och rensa det. Beroende på om systemet blev renspolat vid bygget och inredningen av övervåningen kan det vara mycket skräp i värmevattnet.
Ok, vet du var man kan hitta ett smutsfilter sitta någonstans då? Filtret i Nibe:n rengör jag eller byter ut med jämna mellanrum, men det kanske inte är detta du menar?
 
Klarinettfett
Aha! Tack! Rören till och från NIBE:n är dolda bakom en panel. Ska försöka få loss den och se om jag hittar smutsfiltret. Återkommer med hur det går!
 
Klarinettfett Klarinettfett skrev:
Aha! Tack! Rören till och från NIBE:n är dolda bakom en panel. Ska försöka få loss den och se om jag hittar smutsfiltret. Återkommer med hur det går!
Lossa frontplåten på Niben och titta under. Den monteras ofta där. Det är av typen filterball som medlevereras.
Ser ut ungefär så här

Mässingsventil av typen filterball med blått handtag märkt "OPEN" och "CLOSE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klarinettfett
Ok tack! Då börjar jag nertill istället. Om jag hittar den, har du nåt tips på hur jag går tillväga sen?
 
Griffeltavlan
Du har nog stopp i slingan. Kan du stänga den andra slingan och på såsätt tvinga värmen att gå i en andra slingan. Annars brukar backspolning hjälpa. Då är de fram med slang och försöka tappa ur på framledningen men de är lite böckigt.
 
Klarinettfett Klarinettfett skrev:
Ok tack! Då börjar jag nertill istället. Om jag hittar den, har du nåt tips på hur jag går tillväga sen?
Då stänger du enklast av värmepumpen på panelen. Sen vrider du spaken mot mitten, så den pekar mot den pluggade anslutningen.
Sen lossar du pluggen. Det kommer en liten skvätt vatten. Sen ser du silen inuti. Den sitter fast med en låsring, så du behöver en lämplig tång för att lossa den.
Lys in med en ficklampa. Ser det rent och fint ut, så behöver du inte ta ut silen.

OBS! Om du tar ut silen, så var noga med att låsringen kommer på plats i sitt spår vid återmonteringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Klarinettfett
Hej ni som hjälpt mig!

Har inte haft möjlighet att fortsätta undersöka problemet då jag varit bortrest, men kommit hem och upptäckt denna lucka strax ovanför Nibe:n. Det verkar som det här är stället jag borde upptäckt tidigare dumt nog!

Slingan som inte får värme är "SOV ALLR KLAD". När jag känner på röret för den andra slingan så är den varm både före och efter det röda vredet men "SOV ALLR KLAD" är BARA varm innan.

Törs jag vrida på denna?

Hemskt tacksam för ert tålamod och hjälp!
 
  • Lucka i tak med synlig VVS-installation inklusive kopparledningar och röda vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör med etiketter och reglerventiler i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den skulle jag prova att justera åt båda hållen och öppna mer. Borde stå vilket värde den ska ha om man har värmeritningen till huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.