Hej,

Jag skulle vilja kunna se på och styra vår boxermottagare även från källaren där vi har ytterligare än TV. En smidig lösning verkar vara någon trådlös överföring i stil med http://www.netonnet.se/item.asp?iid=53077

Jag undrar nu om folk här har erfarhenhet av liknande system, om bild och ljud blir acceptabelt. Jag är mest orolig för att signalen inte skall räcka till ner i källaren då mottagaren står på övervåningen och källaren är ju förståss betong.

Skulle det funka? Förslag på annan lösning?

Tack på förhand
 
Vet inte hur just den varianten är men generellt kan du inte räkna med att signalen tar sig igenom betongen i acceptabel kvalité. Underlättar mycket om du har en del fönster i källaren och även där sändaren står så att signalen kan studsa ned och träffa mottagaren.
Givetvis bra om du kan variera placeringen av denna väl nere i källaren.
I ett test fick Trust:s variant "bäst i test". (inte alltid som de får det... ;-))
 
Tack för svaret. Ja nere i källaren kommer en placeras i en relativt stor gillestuga med 4 mindre fönster under taket. Kanske kan funka då.

Finns det någon länk till tester av liknande utrustningar?
 
Använder en från Claes Ohlson till boxern "Video Mark", ganska billig pryl. Har haft den på samma våningsplan i ett trähus. Bild och ljud utmärkt kvalitet, ljud kan inte ställas via boxerns fjärrkontroll. MEN mikron stör, känsligt att ställa in läget för ljusdioden till fjärrkontrollens signal till boxern, störningar har uppstått när någon passerat mellan sändare-mottagare.
I stort sett är jag nöjd annars hade jag glidit tillbaks till butiken och fått pengarna tillbaks.
Tycker att det bättre att köpa prylar som man inte är riktigt säker på om de uppfyller de krav man har i butik då det är lättare att få hjälp alternativt lämna tillbaks.

 
Ja det låter som det är tveksamt om det skulle funka genom två våningsplan ner i källaren. Om man lyckas dra en fysisk kabel mellan våningarna vilket system kan man då använda för att kunna byta kanal på boxern även nere i källaren. Detta ingår ju i de trådlösa systemen?
 
Eftersom du har en TV i källaren redan, borde du också ha koax dit. Använd den istället. Trådlöst är en nödlösning i detta sammanhang tycker jag. Köp en IR-förlängare som går via koax, ev behöver du koppla om uttaget på ovanvåningen för att få Boxersignal ner i källaren, men det fixar du säkert !
 
Jo måste koppla om isf. Var hittar jag en IR förlängare som går via koax? kan jag kör den på samma tråd som bilden? Har ju bara en koax ner i källaren.

Det lät mycket intressant, mer info mottages gärna om förlängaren.
 
Japp, den kör signalen via samma koax.
Har själv en sån här

http://www.triax.se/
Kolla under Satellit&Marksänt, Direct To Home, Triax Link

Fungerar utmärkt. Har satt en IR-mottagare i sovrummet och en vid vardagsrums-TV:n och två sändare i stereo-racket för att styra videon, förstärkaren och kabelboxen.
Har du företag finns prylarna hos OrderHemelektronik, annars i antennbutiken.
Enda nackdelen jag har upplevt är att bilden störs lite när du håller nere en knapp på fjärren....
 
Verkar som en superbra lösning, tack för tipset.

Vad fick du ge för kalaset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.