Hade samma problem med min.
Jobbar som yrkeslärare inom vuxen utbildning och en kollega som är VVS:are tipsade om att jag skulle ta en slang och spola rent bräddavloppsröret med varmt vatten.
Det blir ju en massa gucka i spillkoppen och i röret.
Det stänkte ju en del vatten på golvet men ingen fara eftersom det är i tvättstugan.
Det varma vattnet löste upp guckan och sen fungerade det perfekt.
Jag hade ingen möjlighet att montera av sidoplåten så att jag kunde komma åt den lätt.
 
Redigerat:
Angående den vita slangen som sitter i spillkoppen. Kan man sätta den i ett avloppsrör direkt istället för koppen? Det känns som att det är den som gör allt slem i spillkoppen...
 
Det bästa sättet att lösa detta i framtiden, är att koppla in en plast slang från spillvattenkopp till inspektionslucka och koppla en tratt till slangen vid luckan för att kunna spola med anti alger medel då och då. Det blir ingen slamm bildning. På bilden ser ni en slang med spruta (tratt) som går ner i spillvattenkopp.
 
  • Slang med tratt kopplad till spillvattenkopp under en inspektionslucka som en lösning för att spola med anti alger medel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här finns verkligen utrymme för förbättring från Nibes sida.
Jag har en f370 men principen är densamma och det är närmast omöjligt att komma åt koppen, än mindre montera bort den.
Jag ser på en del bilder att det ska vara ett lock på koppen som jag inte har, kanske glömde installatören sätta dit det. Jag har satt på gladpack för att hindra damm att lägga sig i koppen. Det blir ju lite dammigt under maskinen med tiden.
Ett problem med koppen är att den vita slangen är fastsatt med buntband genom koppens sida vilket gör att det är hål i sidan som ligger farligt nära samma höjd som avloppsslangen.
I mitt fall rann det ofta ut genom dessa hål, nu tätade med silikon.

Summerat så är det hela en ganska känslig konstruktion som kräver återkommande underhåll.
Eftersom min pump inte står i vattensäkrat utrymme så har jag satt en spillplatta i plast undertill, samma typ som man har till diskmaskiner, och dessutom satt en läckagedetektor som larmar om det kommer ut vatten.
 
Bilden ovan kommer från min gammal autoterm 190f men principen för att montera en flush slang är det samma på Nibe. Jag har faktiskt monterat likadan på min ny F 370. Spillvattenkopp har ingen lock.
 
Vi har liknande problem med spillkopp och problemet verkar vara att röret där vattnet går till avlopp är igentäppt förutom spillkopp som hade gons då inget nytt vatten rinner ner. Kan man köra propplösare eller rensvajer för att försöka Rengöra avloppslangen så vatten rinner ner?
 
Vår Nibe F750 installerades 2013, och först nu har det börjat rinna vatten under enheten. Så det är första gången som jag rensar spillkoppen. Precis som för många andra så sitter spillkoppen på höger sida en bit in. Som tur är så har min installatör lämnat 40 cm utrymme på högra sidan, så tipset att ta loss högra sidoplåten funkade kanon för mig. Jisses så mycket gegga i kopp och rör!! Jag använde en våtdammsugare och spetsigt munstycke gör att suga upp innehållet i spillkoppen, sedan körde jag propplösare i golvbrunnen. Slutligen tog jag in trädgårdsslangen och spolade igenom rören från spillkopp till golvbrunn.
 
  • Gilla
Galzig
  • Laddar…
J JohanH77 skrev:
Vår Nibe F750 installerades 2013, och först nu har det börjat rinna vatten under enheten. Så det är första gången som jag rensar spillkoppen. Precis som för många andra så sitter spillkoppen på höger sida en bit in. Som tur är så har min installatör lämnat 40 cm utrymme på högra sidan, så tipset att ta loss högra sidoplåten funkade kanon för mig. Jisses så mycket gegga i kopp och rör!! Jag använde en våtdammsugare och spetsigt munstycke gör att suga upp innehållet i spillkoppen, sedan körde jag propplösare i golvbrunnen. Slutligen tog jag in trädgårdsslangen och spolade igenom rören från spillkopp till golvbrunn.
J JohanH77 skrev:
Vår Nibe F750 installerades 2013, och först nu har det börjat rinna vatten under enheten. Så det är första gången som jag rensar spillkoppen. Precis som för många andra så sitter spillkoppen på höger sida en bit in. Som tur är så har min installatör lämnat 40 cm utrymme på högra sidan, så tipset att ta loss högra sidoplåten funkade kanon för mig. Jisses så mycket gegga i kopp och rör!! Jag använde en våtdammsugare och spetsigt munstycke gör att suga upp innehållet i spillkoppen, sedan körde jag propplösare i golvbrunnen. Slutligen tog jag in trädgårdsslangen och spolade igenom rören från spillkopp till golvbrunn.
J JohanH77 skrev:
Vår Nibe F750 installerades 2013, och först nu har det börjat rinna vatten under enheten. Så det är första gången som jag rensar spillkoppen. Precis som för många andra så sitter spillkoppen på höger sida en bit in. Som tur är så har min installatör lämnat 40 cm utrymme på högra sidan, så tipset att ta loss högra sidoplåten funkade kanon för mig. Jisses så mycket gegga i kopp och rör!! Jag använde en våtdammsugare och spetsigt munstycke gör att suga upp innehållet i spillkoppen, sedan körde jag propplösare i golvbrunnen. Slutligen tog jag in trädgårdsslangen och spolade igenom rören från spillkopp till golvbrunn.
J JohanH77 skrev:
Vår Nibe F750 installerades 2013, och först nu har det börjat rinna vatten under enheten. Så det är första gången som jag rensar spillkoppen. Precis som för många andra så sitter spillkoppen på höger sida en bit in. Som tur är så har min installatör lämnat 40 cm utrymme på högra sidan, så tipset att ta loss högra sidoplåten funkade kanon för mig. Jisses så mycket gegga i kopp och rör!! Jag använde en våtdammsugare och spetsigt munstycke gör att suga upp innehållet i spillkoppen, sedan körde jag propplösare i golvbrunnen. Slutligen tog jag in trädgårdsslangen och spolade igenom rören från spillkopp till golvbrunn.
J JohanH77 skrev:
Vår Nibe F750 installerades 2013, och först nu har det börjat rinna vatten under enheten. Så det är första gången som jag rensar spillkoppen. Precis som för många andra så sitter spillkoppen på höger sida en bit in. Som tur är så har min installatör lämnat 40 cm utrymme på högra sidan, så tipset att ta loss högra sidoplåten funkade kanon för mig. Jisses så mycket gegga i kopp och rör!! Jag använde en våtdammsugare och spetsigt munstycke gör att suga upp innehållet i spillkoppen, sedan körde jag propplösare i golvbrunnen. Slutligen tog jag in trädgårdsslangen och spolade igenom rören från spillkopp till golvbrunn.
Tyvärr sitter vår pump tight mot väggen så ta bort sidan för att komma åt bättre är inget alternativ /: Vi rengjorde vatten och klegg i spillkoppen och det vi kom åt i röret så nytt vatten långsamt rann ner. Nu får vi se hur länge det håller eller om vi behöver ”proffs” dit nästa gång.
 
Rycker liv i denna tråden igen då jag haft problem med rinnande vatten då o då i min tvättstuga där värmepumpen står.
Först nu har jag hittat problemet precis som ni andra.
Även min spillkopp sitter trångt till längst in till höger och jag har ingen möjlighet att ta bort högersidans plåt då min panna står dikt ann en vägg.

Dock verkar det som min montör "glömt" sätta en slang från avrinnings hålet på baksidan av koppen bort till brunnen. därför undrar jag om någon har ett mott på diametern på slangen som bör sitta där ?
 
Ska spillvattenkoppen vara fylld med vatten?
Vi pumpade ut all vatten från den och nu är den ganska ren....

Den läcker vatten precis under koppen. Som att det är hål under den.
Vad kan det vara?
 
Redigerat:
Nä det ska rinna ut genom slangen. Se till att slangen är rengjord den med. Samlas ju massa damm som sätter igen kopp och slang. Jag hade samma problem.
 
är det avlopp kopplat direkt på spillkoppen? Min rinner ner i slang till golvbrunn.
 
K Kartone skrev:
Nä det ska rinna ut genom slangen. Se till att slangen är rengjord den med. Samlas ju massa damm som sätter igen kopp och slang. Jag hade samma problem.
Det var avloppsröret som var igentäppt. Tog ut röret, rengjorde och nu är allt bra. Det var bara en synvilla att det var ett hål under koppen.
 
  • Gilla
Kartone
  • Laddar…
Då var det min (o)tur att få rengöra spillkoppen, jag har nog möjlighet att ta bort
högersidan men vart sitter dessa fyra skruvar?
Jag ser ingen förutom dom två på framsidan längst ned.
Bilder skulle uppskattas!
Tack på förhand!

/John
 
Svarar mig själv, dom andra två skruvarna hittar man när man har tigit bort fronten, kanske självklart men
förtydligar ändå!
Riktigt igenkleggat, skönt att få det rent & fint! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.