Hej. Jag har lite av ett delemma. Jag ska resa hela taket på mitt hus med nya takstolar från 27 grader till 45 eller 38. Jag vill ha så stor oavnvåning så möjligt men samtidigt ska det se trevligt ut och taket får ej ta över.
Min tanke är att kanske köra 38 grader istället för 45 rent för det kosmetiska. Men hur mycket förhöjt väggliv behöver jag för att kompensera att jag väljer 38 grader istället för 45. Räcker det med 20 cm? Skulle va väldigt tacksam för ett bra svar av någon som kan detta. Mvh Fredrik
 
Hemmakatten
Om du vill ha synpunkter på det estetiska får du nog lägga in en bild.
 
sunnis
Fabyggvejby Fabyggvejby skrev:
Hej. Jag har lite av ett delemma. Jag ska resa hela taket på mitt hus med nya takstolar från 27 grader till 45 eller 38. Jag vill ha så stor oavnvåning så möjligt men samtidigt ska det se trevligt ut och taket får ej ta över.
Min tanke är att kanske köra 38 grader istället för 45 rent för det kosmetiska. Men hur mycket förhöjt väggliv behöver jag för att kompensera att jag väljer 38 grader istället för 45. Räcker det med 20 cm? Skulle va väldigt tacksam för ett bra svar av någon som kan detta. Mvh Fredrik
45 grader kan bli ganska mycket "tak" rent estetiskt. Men det är ju väldigt beroende på tycke och smak.

Angående vägglivet så hade jag maximerat så mycket det går för bygglov / detaljplan med maximal bygghöjd och nockhöjd. Vad är begränsningen där? Ska du ändå göra ett nytt tak och nya takstolar som vad jag gissar kommer kosta en del så kommer höjden på vägglivet vara ganska marginell kostnad...
 
Det är den högra delen som ska höjas till 45 eller 38 grader.
 
  • Enplanshus sett från sidan med en del av taket som ska justeras i lutningsvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela denna sträckan alltså. 8*16 meter. Hela fastigheten ska renoveras. Vad blir snyggast/bäst.
 
  • Ett enfamiljshus på 8x16 meter i behov av renovering med en röd bil parkerad utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brutet tak?
 
Sadeltak yes
 
A
Mansardtak känns som en bra estetisk lösning på den byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.