M
Jag har sökt igenom forumet och övriga internet utan att hitta några bra svar, hur gör jag för att ta reda på hur värmesystemet i mitt hus är kopplat och hänger ihop?

Jag bor i ett äldre hus, snart 190 år gammalt enl. utsago och utbyggt på 60-70 tal ngn. gång. Säkert renoverat/utbyggt under årens gång innan också antar jag.

Det finns mycket med det här huset som jag vill och behöver lära mig, en av dessa är hur värmesystemet fungerar. Vi har en bergvärmepump som jag har fått en del koll på hur den fungerar i och med att den strulade och behövde reparation men i övrigt har jag väldigt dålig koll.

Radiatorerna är en salig blandning av sektionsradiatorer och panelradiatorer I olika storlekar. Vi har slottsventiler, köpingventiler och "vanliga" termostatvred i olika modeller. På övervåningen har jag hittat ett koppel med röd märkning vilket vad jag förstått betyder att det är för enrörssystem, han vi köpte av verkar dock ha gjort friskt med "kreativa" lösningar i andra sammanhang så jag skulle inte bli förvånad om det är felkopplat.
Mycket av rören går såklart dolt i golv och väggar. Hur gör jag för att ta reda på hur rören går och framförallt hur dom är sammankopplade? Vi tycks ha iaf. minst tre olika slingor på värmesystemet.

Dessutom, hur gör jag för att dokumentera det här för framtiden? Finns det någon vedertagen standard för att rita upp sånt här på ett bra sätt?

Jag är nybörjare på värmesystem men jag är nyfiken till min natur och vill lära mig mer :)
 
M
När jag ändå håller på att fråga, jag hittade också den här ventilen på ett av elementen, vad är det för typ? Misstänker att den haft ett vred en gång i tiden?
 
  • Värmeelement i vitt med en äldre termostatventil utan vred i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MammaJohanna skrev:
När jag ändå håller på att fråga, jag hittade också den här ventilen på ett av elementen, vad är det för typ? Misstänker att den haft ett vred en gång i tiden?
Lärde mig nyligen att ventilen kallas TK spärr. Finns utbytesdelar om du googlar på TK spärr och går att byta ut till mer modern ventil.
 
  • Gilla
MammaJohanna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.