Vi har en Neff från deras övre prisklass. Inne på 4e året nu. Fantastiskt tyst, specad 41dB. Rent har den också diskat.
Får se vad vi byter till om ett par år. Kan nog bli att fortsätta med Neff.
 
Ikea har 5 års garanti. De är väl dessutom billigare i inköp än när de säljs som Electrolux.
 
A
M Move105 skrev:
ljudnivån på Boschen är riktigt bra. Så gott som helt tyst. Som några salt här så är en bra Miele troligtvis bäst på allt, även livslängd. Men de kostar också 5x mer än Bosch/Siemens. Jag resonerar så att det hinner hända så mycket med tekniken att även om en Miele håller efter 20 år så är tekniken den använder gammal.
Mycket avancerad teknik.. Blöta kläder och tillsätta kem?
 
electroluxaren skrev:
Du får ingen bra disk under 8.000.-
Samsung är bra att inte tänka på.
Och varför skulle man inte få det?
 
Köpte mig en Sharp 2018 med 5 års garanti, går mkt tyst och diskar bra, 4990kr.
 
nikasp
A Andy78 skrev:
Köpte en sådan här bosch 2015 har hittills fungerat utan problem.
[länk]

Rätt nöjd med den man hör den knappt förutom när den släpper tabletten.
Upplever en stor skillnad på 48db mot 54 som vi hade innan.
Jag är väldigt nöjd med vår som gått hårt 3,5 år hos oss nu, familj på fyra pers. Jag fick den av en i grannskapet som skulle renovera så den var två år gammal då. Har aldrig strulat hittills i alla fall. Tror den gick på ca 5500 i butik 2016. Har även Bosch tvättmaskin och tumlare, 14’ för båda och de har gått ca 5 år. Hoppas jag slipper överraskningar.
 
Huvudsaken är att du undviker electrolYx. Du har blivit varnad.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
H Holmspel skrev:
Och varför skulle man inte få det?
Bara en bra tumregel undantag finns från alla regler
 
A
R Rolle85 skrev:
Köpte mig en Sharp 2018 med 5 års garanti, går mkt tyst och diskar bra, 4990kr.
Bra att det är 5 år på denna då cylindas motsvarande bara är 1-år (båda från samma fabrik i turkiet)
 
electroluxaren skrev:
Bra att det är 5 år på denna då cylindas motsvarande bara är 1-år (båda från samma fabrik i turkiet)
Same shit, different wrapping..
 
Vi har en Siemens från 2005 som funkat kanonbra i snart 15 år, var standardmaskinen från Myresjöhus. Trebarnsfamilj där maskinen gått minst en gång om dagen. Strulade en gång för något år sedan, men det berodde på bristande rengöring av avloppet...
 
Jag bytte i samband med en köksrenovering 2014 ut en då tio år gammal Siemens mot en ny Siemens i samma prisklass (12k?). Jag var jättenöjd med den gamla, bytte bara för att få en integrerad maskin i mitt nya kök (det kändes sådär att lyfta ut en bra maskin, men jag såg till att den fick ett nytt hem).

Hursomhelst så är den nya sämre än den gamla. Diskmässigt är de likvärdiga, och således jättebra, men den nya är mycket svårare att hålla ren. Även om jag använder 70°-programmet så börjar maskinen lukta härsket efter ett par veckor, så jag får ofta köra rengöringsmedel i den för att bli av med stanken. Jag kör bara maskinen 2-3 gånger i veckan, om nu det spelar någon roll, och jag använder inte det förvalda ecoprogrammet.

I övrigt är jag jättenöjd, maskinen diskar riktigt bra och jag gillar Bosch/Siemens/Gaggenaus inredning som för mig känns flexiblare än Mieles (men det är förstås individuellt) – framförallt nu när de också har en bestickslåda.
 
electroluxaren skrev:
Bra att det är 5 år på denna då cylindas motsvarande bara är 1-år (båda från samma fabrik i turkiet)
Vår bosch tvättmaskin är gjord i Turkiet kanske samma fabrik?
 
electroluxaren skrev:
Bara en bra tumregel undantag finns från alla regler
Finns bra många undantag i denna fråga isåfall...
Kör en Asko idag med 5 års garanti, inköpspris 4995:-. Hade tidigare en Miele för ca 15’. Märker ingen skillnad alls i varken ljud eller renhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.