Någon fler än jag som tänker ge sig själv något snickar/verktyg/maskin relaterat nyårslöfte? Jag tänker lära mig att göra snygga skarvar i trä! Joints på utrikiska. Har vi förresten inga bra svenska namn på alla dessa skarvar som finns, eller har jag missat det totalt? Mortis and tenons, dovetails, halflaps för att nämna några. Har alltid varit lite avundsjuk på dom som kan göra snygga, täta skarvar i trä. Men nu ska jag lova mig själv att försöka lära mig det! Och att fortsätta jobba på ordningen i garaget såklart... Jag blev bara lite nyfiken på om det var någon fler än jag som tänkt försöka ge något liknande nyårslöfte.:)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte liknande, men filar på ett löfte i stil med: mer ut än in (i verkstan). Vet bara inte om jag ska räkna i kilogram gjutjärn, antal maskiner, projekt eller liknande.
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Inte liknande, men filar på ett löfte i stil med: mer ut än in (i verkstan). Vet bara inte om jag ska räkna i kilogram gjutjärn, antal maskiner, projekt eller liknande.
Du inleder i så fall inte året så bra genom att släpa in ytterligare en 250kg hyvel om en vecka! :crysmile:
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Kanske annat har åkt ut först så hyveln är helt berättigad?;) Det där sliter jag ständigt med, i mitt fall är det projekt. Och med flera projekt samtidigt, blir ordningen lidande tyvärr..det ska jag också försöka ändra på.
 
V vectrex skrev:
Du inleder i så fall inte året så bra genom att släpa in ytterligare en 250kg hyvel om en vecka! :crysmile:
Nu ska vi inte vara såna :)
Just därför jag filar på löftet, ett sätt är ju att räkna inköpsdatum istället för inflyttningsdatum.. eller helt enkelt införa ny tideräkning, istället för före och efter Kristus kanske man ska räkna före och efter hyveln..
 
Frustrator Frustrator skrev:
istället för före och efter Kristus kanske man ska räkna före och efter hyveln..
Vad är skillnaden? ;)

//Ronnie
 
  • Haha
Ola C
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vad är skillnaden? ;)

//Ronnie
Antingen börjar jag på 0, eller -250kg gjutjärn. Sitt skillnad ;)
 
P
Mitt nyårslöfte är att göra klart och sätta igång spånsugen som jag köpte för ”några” år sen :rolleyes: 250mm rör för stam skall dras och rördelar och tilllbehör skall inhandlas, och elen ska dras.. en liten våt dröm är el/luft skjutspjäll men får se hur de blir med de.. känns dyrt om man inte hittar begagnade :rolleyes:
 
Nyårslöftet är att färdigställa några projekt jag påbörjat men på ngt sätt lämnat till sitt öde.

- permanent plats åt min 160l kompressor och montera min vattenavskiljare
- bygga färdigt fräsbordet
- få upp min 2.4x1.2m CNC ur kartong... denna är lite skämmig.
- få upp lillcncn på väggen.
- bygga en ny systainertop och blåsa ut mina systainerfötter i pe1000 istället för 3dprintade. Fötterna är nedladdade ca 1000 gånger och remixade ett antal gånger på thingiverse Festool systainer med en hemmagjord trätopp fastklämd med två tvingar på en asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träfräsbord med röda fästen monterat ovanpå vita systainerväskor utomhus på en våt asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P P-G H skrev:
Någon fler än jag som tänker ge sig själv något snickar/verktyg/maskin relaterat nyårslöfte? Jag tänker lära mig att göra snygga skarvar i trä! Joints på utrikiska. Har vi förresten inga bra svenska namn på alla dessa skarvar som finns, eller har jag missat det totalt? Mortis and tenons, dovetails, halflaps för att nämna några. Har alltid varit lite avundsjuk på dom som kan göra snygga, täta skarvar i trä. Men nu ska jag lova mig själv att försöka lära mig det! Och att fortsätta jobba på ordningen i garaget såklart... Jag blev bara lite nyfiken på om det var någon fler än jag som tänkt försöka ge något liknande nyårslöfte.:)
Svenska namn? Tja, vi har ju fingerskav..
 
Rekommenderar boken "Foga i trä" av Terrie Noll; den är tydligen inte lätt att få tag i men kanske finns den på något nätantikvariat.

Bokomslag "Foga i trä" av Terrie Noll med bild på träbearbetning och titel i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där får man info om verktyg, hur och fogarnas namn på svenska.

//Ronnie
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Rekommenderar boken "Foga i trä" av Terrie Noll; den är tydligen inte lätt att få tag i men kanske finns den på något nätantikvariat.

[bild]

Där får man info om verktyg, hur och fogarnas namn på svenska.

//Ronnie
Den finns dessutom på ett antal bibliotek att låna :)
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.