Har tittat lite på ett hus som behöver lite vård :). Byte av fasad och ev.tak. Taket är plåt och kan gå att måla om men det var rostfärgat på några ställen, är det inte galvat?

Huset är ca 90 kvm och är ett 1.5 plans utan balkong och med normala fönster. Min fundering är vad material till fasaden kan gå på inkl. färg och reglar i värsta fall. Vi hade tänkt oss ett visst maxpris för huset och sen en renoveringsbudget på 200000:- och det borde man väl komma rätt långt på. Det är alltså pengar till material och arbetet utförs med några små mutor i form av mat o dyl :). Budgeten ska även täcka en del inomhusbestyr. Vad tros? Någon som har erfarenhet av vad det kan kosta?

Mvh Johan
 
Hej!

Jag tror inte att det är en väl tilltagen budget, snarare tvärt om, men att det nog räcker till fasad och och tak. Beror ju så klart på hur mycket du har tänkt lyxa till det i materialval på fasaden och taket. Gissar att det är frågan om träfasad.
Ska du tilläggsisolera också?
Byggnadsställninar?
Bortförsel av det gamla som ni river?
Färg?
Spik?
Verktyg?
Inomhusbestyr? Vad är det?

Bästa sättat att hitta kostnader tycker jag är att försöka komma på allt som kostar och gissa en peng på det, eller ta reda på kostnaden om det är byggmaterial.

Lycka till!
/pinebar


 
Hej.
Vi bytte tak själva för tre år sedan. Ungefär samma storlek som erat hus.
Priset med allt cirka 40 000:-

Fasaden håller vi på med nu och det landar runt 35 000:-

Isolering 45mm
Täckpapp
Pappspik
Reglar m 45x45
Panel
Färg 10liters hink
Olja 3liters hink
Penslar
Lacknafta
Maskeringsmaterial

Färgen är det dyraste på fasaden för våran del.

Allt har vi gjort själva.

Glöm inte ta med alla olika verktyg som kommer till.
Kap & gersåg.
Sågar
Hammare
Tänger
Penslar
mm. mm


 
pinebar skrev:
Hej!

Jag tror inte att det är en väl tilltagen budget, snarare tvärt om, men att det nog räcker till fasad och och tak. Beror ju så klart på hur mycket du har tänkt lyxa till det i materialval på fasaden och taket. Gissar att det är frågan om träfasad.
Ska du tilläggsisolera också?
Byggnadsställninar?
Bortförsel av det gamla som ni river?
Färg?
Spik?
Verktyg?
Inomhusbestyr? Vad är det?

Bästa sättat att hitta kostnader tycker jag är att försöka komma på allt som kostar och gissa en peng på det, eller ta reda på kostnaden om det är byggmaterial.

Lycka till!
/pinebar
Lycka till är väl gott men vad trött jag blir när man läser den negativa inställningen om att det är en budget i underkant. Det kan det mycket väl vara men å andra sidan, om 60-80´ryker på fasad och tak 30-70´på ett kök och resten på allmän uppfräschning så är det väl en rimlig budget. Det säger väl sig själv att om man ska dra om avlopp, renovera 2 badrum, byta uppvärmning, nya fönster, nya golv med golvvärme, nytt kök, bygga altan mm mm mm mm mm så räcker det inte.

Det jag menar är: Är man inte säker på vad man pratar om så är det väl en bra grundsats att åtminstånde vara positiv!
 
Jag och min sambo går i liknande funderingar. Vi har köpt ett hus där fasaden är ca 120kvm minus ytan för fönster och dörrar.
Vi funderar på vad det skulle kosta att byta hela fasaden till ny lockpanel inkl färg. Alternativt vad det skulle kosta om man dessutom lägger på lite extra isolering.
Arbetet gör vi själva så det är materialkostnaderna som vi undrar om det finns någon annan som har räknat fram något ungefärligt kvadratmeterpris på?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.