Våran Diskmaskin, en Elektrolux, Enastående från Ikea, nu drygt 5år gammal. Började med felmeddelande 30 och tömningspumpen gick hela tiden. Bröt strömmen och plockade ner front och sidor, karet under var fyllt med vatten och en säkerhets flötör hade flytit upp. Tar bort vatten och kollar silar mm. Rent och fint! Tror mig hittat lite skräp som jag tagit bort från en genomskinlig plast grunka med en massa kanaler. Det som nu inte funkar är vattenpåfyllningen, den varnar i10, men jag kan fylla vatten manuellt genom att öppna luckan och sedan hoppa förbi i displayen och då diska. Det sitter en vit mojäng (ventil) vid inloppet på maskinen. Misstänker att det är där felet kan vara, vet bara inte om den är trasig eller bara så att den inte får rätt signal. Vad tror ni?
 
A
Har du fått fel på sladdarna till brytare på flotören så händer detta
 
electroluxaren skrev:
Har du fått fel på sladdarna till brytare på flotören så händer detta
Hej! Tack för ditt svar, har nu kollat sladdarna på flottören och allt jag kan se. värkar helt ok! Men jag passade på att mäta strömmen på kablarna som går till ventilen vid inloppet, (vit klump där vattnet går in). Det kommer ström när maskinen borde fylla vatten. Det måste nästan vara själva ventilen som krånglar kan jag tycka. Är inne på att beställa en ny! Vad tror ni/du?
 
A
Slangen till denna som är klämd eller vikt?
Vattenkranen stängd?
 
electroluxaren skrev:
Slangen till denna som är klämd eller vikt?
Vattenkranen stängd?[/QUO

Ingen krökt slang eller stängd kran. Har även tidigare haft loss slangen, och det kom vatten i änden vid maskinen. Kollade då filtret som sitter in till ventilen.
 
Tack! Men dessa saker verkar OK. Jag låssade slangen vid maskinen och kollade filtret till ventilen, då kom det vatten ur slangen när jag vred på kranen, :). Det känns som ventilen är kass eller ?
 
A
ja det bör det vara nu
 
electroluxaren skrev:
ja det bör det vara nu
Ok! Jag skaffar en ersättnings ventil och återkommer. :) Tack så länge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.