Hej ! Har köpt en Electrolux diskmaskin och jag försöker ansluta avloppsslangen till mitt vattenlås men den gråa "pipen" (se bild) har en diameter på 20 mm och innermåttet på slangen är ca.22 mm alltså för stort för att passa.
Finns det vattenlås som har grövre diameter på diskmaskinsanslutningen eller har någon tips på hur jag ska göra?
Tack på förhand
Vänligen
Paulo
Grå avloppsslang med för stor diameter jämfört med vattenlåsets vita anslutning under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vattenlås med en grå pip för diskmaskinsavlopp där slangen inte passar på grund av storleksskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt på en slangklämma och dra åt, problemet löst.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sätt på en slangklämma och dra åt, problemet löst.
Tack för svar! Har provat men det skiljer för mycket i diameter mellan slang och anslutning .
 
2mm för stort? Nä ta en vanlig slangklämma som man skruvar och inte den som följer med maskinen.
 
Krilleman
Jag håller med föregående talare, på med slangklämma och dra åt, inga konstigheter. Kolla bara så botten är urborrad i den gråa plasten innan du startar diskmaskinen! (Grön markering)

MEN: Det ser ut som din anslutning på den vita plasten är öppen. Stämmer det? (Röd markering)

VVS-anslutning med grön markering på urborrad botten och röd markering vid öppen gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär bör det ha sett ut tidigare, alternativt har det varit lockat. Men definitivt inte bara varit en lös gänga.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...fu/vattenlas/reservdelartillbehor/8084502-117

400
 
tommib
Den gängade delen kanske åkte ut med gamla diskmaskinen?

Jag gissar att det var där den satt förut och att den grönmarkerade i krillemans bild inte har botten urborrad.

Borde finnas som reservdel men som konsument är det nog lättare att köpa hela delen och kasta bort resten.
 
Krilleman
tommib tommib skrev:
Den gängade delen kanske åkte ut med gamla diskmaskinen?
Min gissning också! :thinking:
 
P paulo_de skrev:
Tack för svar! Har provat men det skiljer för mycket i diameter mellan slang och anslutning .
Tack för era svar , det har löst sig . Gjorde så här.
Röranslutningar under diskbänk med avlopp och flexibla slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.