Köpte ett danfoss radiatorkoppel och för att kunna koppla in inkommande rör använder jag mig av M22x12 kopplingar. Det jag har problem med är att klämringen går att snurra hur hårt/löst jag än drar åt. Det är hårda rör jag använder då ska man väl inte behöva ha stödhylsa? Ska det vara såhär, det går inte att dra ut den endast snurra runt.

Närbild på ett Danfoss radiatorkoppel med M22x12 kopplingar och ett synligt hårt kopparör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att den går att snurra när du lossat kopplingen är normalt. Den nyper fast när du spänner den.
 
Är det samma åtdragning som en vanlig klämringskoppling, att man först drar för hand sedan 1,25 varv till med nyckel?
 
Ser mer ut som en halvkoppling/reduceing, med kona mot radiatorkopplet , brukar vara så att klärmng/reducering skjuts på röret till botten som är lika mått som röret sen dras muttern tills det knäpper till, fortsätter dra muttern så nyper allt fast. har du provat med stödhylsa till den du har.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Det knäppte aldrig till när jag drog åt, har även smetat på locherpasta. Men som "lordi" skrev så sitter den fast går ej att snurra när den är åtdragen, blev lite fundersam om det eventuellt kan läcka när vatten kopplas på.
 
L lordi skrev:
Det är en kompressionskoppling M22 och konan ska INTE knäcka när man drar dem.
Muttern ska dras med moment enligt installationsanvisningen. Vi som har monterat mängder med såna har momentet inbyggt i handleden :)

[länk]
Tusen tack!
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.