• Ny ventil i kartong med invändig gänga och tillbehör, märkt med DN50 PN25.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya ventiler i originalkartong, mässing och svarta kopplingar, med dokumentation under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger dom kvar hemma?.
 
Tomas GBG Tomas GBG skrev:
Ligger dom kvar hemma?.
Japp!
 
Aha, fråga: har du en av varje eller fler av varje,,,,är ute efter den större modellen men behöver 2st.
Är egentligen ute efter DN32, men det går ju ordna annars med några kopplingar.
 
Har kollat, det är 2st DN 25 jag behöver. Kan gå med DN40.med,, men då måste jag ha en till så det blir 2 likadana. Och du har bara 1st.
 
Inga problem jag har två stycken kvar!
 
  • Två förpackningar av Oventrop DN 40 reglerventiler staplade med produktlabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomas GBG
  • Laddar…
Bra. Jag skall kolla om jag kan köra med DN40, skall ju egentligen ha DN25, men det betyder nog att jag får gå upp i dim en bit. Jag undersöker och återkommer på tisdag. Trevlig kväll.
 
Gå från dim 25 beräknat på en injusterings ventil till dim 40 .
Ventilen behöver ett litet tryckfall så den har auktoritet . Du behöver kvs värdena ( arbetsområdet för ventilen) på 40 ventilen och jämföra dom med 25 ventilen
Mvh
 
  • Gilla
Tomas GBG
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Gå från dim 25 beräknat på en injusterings ventil till dim 40 .
Ventilen behöver ett litet tryckfall så den har auktoritet . Du behöver kvs värdena ( arbetsområdet för ventilen) på 40 ventilen och jämföra dom med 25 ventilen
Mvh
Oj, tack så mycket för fack svaret. Skall undersöka. Förtydligande: jag har borrat 2st energihål för bergvärme, innan jag kopplar ihop inkommande tänkte (dim 40mm) jag ha temp givare och injusteringsventiler så att jag kan strypa det borrhålet som ev inte klarar att leverera. 2st borrhål a150m, 20m mellan dom men 2 olika flöden. Efter det koppla ihop dom och in i bergvärmepannan.
 
Är båda hålen 150 st?
Vilken storlek på värmepump ?

Är det tex en 16 kW vp behöver du ca 1lps i total flöde . Det blir isåfall 0.5 lps per hål
Rekommenderar dig
Dim 32 och ett kvs värde på 8.05 ger dig ett tryckfall på 5kpa vid mätpunkten .
På tex en mma ventil är det på dim32 7,1 varv öppen (av10)
På en 25 ventil är det 9,1 varv öppet .
Du har knappt några teoretiska marginaler kvar med en 25 ventil .
Om det är som ovan beskrivet välj dim 32
Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas GBG
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Är båda hålen 150 st?
Vilken storlek på värmepump ?

Är det tex en 16 kW vp behöver du ca 1lps i total flöde . Det blir isåfall 0.5 lps per hål
Rekommenderar dig
Dim 32 och ett kvs värde på 8.05 ger dig ett tryckfall på 5kpa vid mätpunkten .
På tex en mma ventil är det på dim32 7,1 varv öppen (av10)
På en 25 ventil är det 9,1 varv öppet .
Du har knappt några teoretiska marginaler kvar med en 25 ventil .
Om det är som ovan beskrivet välj dim 32
Mvh
Hej. Tack för dina svar, vägledning.
Det är 2st 150m hål, dim 40mm på inkommande. Värmepan en CTC gsi 4-16.
Borraren sa att det ena hålet var det ett jäkla flöde i, bra att veta om jag skall koppla till något annat i framtiden (har inte fått info om flödet ännu), men jag tänkte mig 2st injusteringsventiler så att jag kan ev strypa det hålet som inte kan leverera tillräckligt. Huset är ett mexitegel-68, 175+175 (inred källare)+50 fristående garage (2m från huset med element i). Skall göra sim du säger så det blir rätt. Har du möjligtvis något förslag på märke/model på injusteringsventilerna jag behöver?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.