Hej. Jag har en fritidsbyggnad som står offgrid. Som det är nu så är lösningen att använda ett elverk vid behov när man väl är där. Stugan finns i Östergötland på en höjd, tymed skuggsida i nordväst till nordost, så därför har tankarna slagit mig att investera i solpanelspaket istället.
Jag har pratat med några aktörer där Solarlabs verkar vara bra på förhand. Men då jag har noll erfarenhet av företag som säljer dessa paket så undrar jag helt enkelt om det finns några medlemmar på detta grymma forum som vill dela med sig av sina erfarenheter. Det handlar om ett litet paket på 400 watt utan installation som är kopplat till en växelriktare och lagring till agm batteri. Effekt uttaget kommer röra sig om cirka 30 Ah per dag och cirka 5ah per dag när det står tomt.
 
A
Jag köpte mina solpaneler på Dartwind ,för dom kör rea ibland och har bra priser.Jag startade med ett batteri på 245AH agm,samt 130 watt i panelerna,samt en inveter på 300 watt. Finns bra sidor på nätet där man kan kolla på vad man behöver för att klara sig med sol el och så finns det några bra forum för dom som gillar off grid.Kan rekomenderas.Där finns mycket bra tips.Bara att goggla fram dom.Socellsforum och 24 volt eu är bra platser...
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Du nämner du nu använder ett elverk då du behöver ström i fritidshuset. Då kan man anta att det är 230 Volt växelström du vill ha ut från ett solcellssystem med lagringsbatterier (och inte 12 V eller 24 Volt).
Solceller ger under hela dec månad endast ca 5 % energi(kWh) jämfört vad de ger under hela juni månad. Vi har solcellsanläggning med elnätsansluten växelriktare 3-fas 400 Volt och ser detta.
Ska du kunna få ut någon nämnvärd energi ur en solcellsanläggning i dec., bör du därför överdimensionera rejält med solcellspaneler. Lyckligtvis har priser för solcellspaneler sjunkt under senare år.
Du kan nog få en vanlig 300 Wp panel avsedd för elnätsanluten solcellsanläggning för ca 1700 kr, inkl. moms. De har en tomgångsspänning på ca 40 Volt.
Solcellspaneler som ger ca 12 V eller 24 Volt är betydligt dyrare. Fördelen med 12 V och 24 Volt är väl det blir litet enklare system(endast laddare som styr solströmmen ner i batteriet och förbrukarna belastar batteriet direkt) och att det finns apparater för den spänningen (kylskåp, radio, osv). Men vänd dig till firma som säljer ödrift-system då får du nog hjälp med vad du behöver.
 
A Arnodt skrev:
Du nämner du nu använder ett elverk då du behöver ström i fritidshuset. Då kan man anta att det är 230 Volt växelström du vill ha ut från ett solcellssystem med lagringsbatterier (och inte 12 V eller 24 Volt).
Solceller ger under hela dec månad endast ca 5 % energi(kWh) jämfört vad de ger under hela juni månad. Vi har solcellsanläggning med elnätsansluten växelriktare 3-fas 400 Volt och ser detta.
Ska du kunna få ut någon nämnvärd energi ur en solcellsanläggning i dec., bör du därför överdimensionera rejält med solcellspaneler. Lyckligtvis har priser för solcellspaneler sjunkt under senare år.
Du kan nog få en vanlig 300 Wp panel avsedd för elnätsanluten solcellsanläggning för ca 1700 kr, inkl. moms. De har en tomgångsspänning på ca 40 Volt.
Solcellspaneler som ger ca 12 V eller 24 Volt är betydligt dyrare. Fördelen med 12 V och 24 Volt är väl det blir litet enklare system(endast laddare som styr solströmmen ner i batteriet och förbrukarna belastar batteriet direkt) och att det finns apparater för den spänningen (kylskåp, radio, osv). Men vänd dig till firma som säljer ödrift-system då får du nog hjälp med vad du behöver.
Elverket kommer krävas ändå under december månad om man är där men tanken är att solpanelerna skulle orka med att hålla igång ett kylskåp och belysning utan att man behöver dra igång elverket varje dag när man är där utan endast när det krävs som städning, matlagning och annat.
 
Var inne på bland annat solcellforum men det var svårt att få någon matnyttig info där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.