Hej!

Hittade det här bakom putsen i min källare. Ett fönster som murats igen med tegelstenar. Det verkar vara murat med samma förbannade kalkbruk som allt annat, som smulas sönder bara man tittar på det. De översta stenarna sitter löst, de andra verkar sitta ok.

Hur skulle ni göra? Slå ner skiten och mura upp ordentligt med b-bruk och lecablock, eller bara kladda på puts och låtsas som det regnar?

Den färdiga vägen skall bli kaklad.
 
  • Igenmurat fönster med tegelstenar bakom gammal puts i en källarvägg, några stenar lossnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle putsat över jag
 
Skulle se till att stenarna verkligen sitter fast innan man putsar över...
 
J Jörgen Ö skrev:
Skulle se till att stenarna verkligen sitter fast innan man putsar över...
Hm, hur gör man det då? Känns som att det kan bli svårt att pilla ut dem utan att slå loss de andra, men jag kan ju försöka...
 
Tja, ett alt är ju att krafsa ur fogarna från allt löst bruk, sen trycka in nytt bruk.
Går för all del att trycka in sättlim också, grejjen är ju bara att få fast stenarna på det ena el andra sättet.
Då eliminerar du risken att det rör sig efter putsning.
Bättre det än att chansa.....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ja, kalkbruket blir ju som sagt bara sand när man krafsar i det, så det borde väl inte vara så svårt. Då får jag väl göra så. Synd om den som skall sätta upp en hylla där om 30 år :)
 
Mura med samma bruk som resten av väggen, om du murar om. En hård klump i en i övrigt mjuk vägg kommer få den mjuka väggen att spricka.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mura med samma bruk som resten av väggen, om du murar om. En hård klump i en i övrigt mjuk vägg kommer få den mjuka väggen att spricka.
Hm, tror du hela väggen är murad med kalkbruk? Väggen är av betonghålsten och huset är byggt 1945.

Hoppades att det skulle vara riktigt murbruk mellan stenarna, och bara putsat med kalkbruk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.