Checklista.
1. Äger man inte problemet är det inget problem. Dvs är brunnen felmonterad av röris så får dom lösa det.
2.fallet ska vara mellan 7-20 mm/m
Plattor med fix bygger ca 13mm dvs om du mäter på befintlig klinker 1 meter bort så ska du ha mellan 20-34 mm diff mot brunnen.
3. Manchett ska användas för att förebygga fuktskador kostar så lite + att du slipper problem vid ev skada.
4. Detta forum är för att hjälpa varandra fråga du så kommer du få svar.

Mvh Andreas
 
  • Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
De kommer o fixar nästa brunn nästa vecka. Har fått hit en ytterligare golvläggare o får se vad de erbjuder för pris på jobbet. Han sa att det är ett knepigt projekt att lära sig lägga plattor på, så kanske är lika bra
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Blir nog typ en dags arbete att komplettera båda rummen och foga så nånstans 5-7tusen kr
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Blir nog typ en dags arbete att komplettera båda rummen och foga så nånstans 5-7tusen kr
Tack för en bild av rimligt pris. Blir dock mer än där bara stammen går, jag har skadat intillliggande klinker när jag försökte ta bort med huggmejsel och då tyckte kakelläggaren att det vore bättre att lägga nytt på hela halvan av det rummet så att säga, sen är det en hel hall också som ska flytspacklas o läggas, så det handlar om kanske 25 kvadrat totalt nu.
 
Har fått offert på jobbet, blir rätt dyrt om hantverkare ska ordna allt. Försöker nog lösa lite själv. Tyvärr verkar många av traktens hantverkare inte tycka att branschregler är så viktiga så rådet att fråga dem är lönlöst...

Har nu tre frågor.

1. En av de sänkta brunnarna är ingjuten och gjutningen går precis upp till kanten, se bild. På ett ställe är den någon mm över. Jag funderar på om här måste slipas innan manschett fästs eller om jag kan spackla någon mm för att skapa slät yta? Enligt vad jag förstått ska brunnen ligga på samma höjd som golvet under, det diffar ju lite lite här redan. Sen är väl ytan för skrovlig för att lägga manschett på tänker jag, därför spackel eller slipning är ett måste. Undviker helst att slipa då dammet är ett ofog.

2. Om det måste slipas, är maskin ett måste eller kan man slipa för hand?, har en liten enkel vinkelslip, kan man köpa nån passande skiva till den?
3. När manschetten väl är fäst, lägger man fix o kakel direkt på den? Är ju inget våtutrymme så känns fel att lägga nån våtmatta, eller måste jag skaffa nåt speciellt att lägga på manschetten anpassat för golv med tillskjutande fukt?
 
  • En närbild på en ingjuten sänkt brunn i ett betonggolv, med betong upp till brunnskantens nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipning bör ske med maskin sen spackla så det blir slätt efter det så läggs manschetten och sen klinkers. Jag hade nog rekommenderat att du kollar om nån firma kan komma och fixa så det blir slipat och montera manchetten då det blir dyrt att hyra maskin samt att man behöver ett verktyg att skära manchetten med borde vara runt 2 timmars arbete. Sen kan du ju lägga klinker själv
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.