10 280 läst · 43 svar
10k läst
43 svar
El motor 3 fas till 220v hjälp mej
Från samma ställe kan du få en helt ok manuell för 330:- passar bra om nu TS har trefas tillgängligt och som sagt tidigare helst 25 A.B Berrabus123 skrev:
Elbutik manuell YD
@Berrabus123 Motorn är anpassad för fasspänning 380 V, vilket innebär en huvudspänning på 660 V. Med 230 V som drivande spänning kommer strömmen att öka markant och eftersläpningen att också påverkas, vilket ger större uppvärmning och ett mycket lägre moment.
Jag begrep inte riktigt vad du menade med citatet i förra inlägget...
Jag begrep inte riktigt vad du menade med citatet i förra inlägget...
https://carbex.se/wp-content/pdf_datablad/datablad_tumregler_for_dimensionering_av_kondensatorer.pdf
Men det kommer inte att funka med en 7,5 kW 380/660 Volt`s motor
Men det kommer inte att funka med en 7,5 kW 380/660 Volt`s motor
Det kommer inte funka med den motorn det får du efter alla skriverier i tråden förstå och försöka svälja. Hade du haft en liten motor mindre än 1 kW helst mindre och lindad för 230/400 V hade du kunnat lyckas med en kondensator vald 70-80 uF per kW och D-kopplad motor. Nu har du inte det utan en motor i häradet 10 ggr för stor och utförd för en spänning som i sig försämrar redan dåliga egenskaper till 1/3.
Du får skaffa en kompressor avsedd för enfasdrift eller åtminstone en med motor du kan koppla som du tänkt.
Du får skaffa en kompressor avsedd för enfasdrift eller åtminstone en med motor du kan koppla som du tänkt.
I princip kan man köra en stor motor (i tomgång) även på klen säkring, om man bara får igång den.
Utöver startströmmen - som kan vara till stort besvär - så kan man ha en stor motor som driver en liten klen belastning. Då behövs det inte så värst mycket till säkring från elnätet, men mycket pyssel med starten.
KANSKE skulle det för denna motor vara möjligt att använda en trafo 230/400 på en/någon kW och endera en mjukstartare/omriktare eller möjligen gammaldags startmotstånd, men mycket enklare, billigre och smartare vore att skaffa en motor i lagom storlek. Om kompressorn är "lättdriven" så borde väl 1 - 2 kW vara nog? Denna motor lär väl vara en rejäl klump.
Hur mycket luft skall Din kompressor ge, och vid vilket tryck?
Jämför med kompressorer som säljs på olika ställen, där man ofta får 800 kPa och si eller så många hundra liter/minut i luftmängd/genomlupen (cylindervolym * varvtal), och där det står motoreffekt på dessa maskiner i annonsen!
Utöver startströmmen - som kan vara till stort besvär - så kan man ha en stor motor som driver en liten klen belastning. Då behövs det inte så värst mycket till säkring från elnätet, men mycket pyssel med starten.
KANSKE skulle det för denna motor vara möjligt att använda en trafo 230/400 på en/någon kW och endera en mjukstartare/omriktare eller möjligen gammaldags startmotstånd, men mycket enklare, billigre och smartare vore att skaffa en motor i lagom storlek. Om kompressorn är "lättdriven" så borde väl 1 - 2 kW vara nog? Denna motor lär väl vara en rejäl klump.
Hur mycket luft skall Din kompressor ge, och vid vilket tryck?
Jämför med kompressorer som säljs på olika ställen, där man ofta får 800 kPa och si eller så många hundra liter/minut i luftmängd/genomlupen (cylindervolym * varvtal), och där det står motoreffekt på dessa maskiner i annonsen!
Hej allihopa,
Jag har liknande problem med en 3fas motorn som skulle jag koppla om till en 1fas eluttag.
Är det nån som kan hjälpa mig med det här. Jag bifogar lite bilder nere.
Jag har liknande problem med en 3fas motorn som skulle jag koppla om till en 1fas eluttag.
Är det nån som kan hjälpa mig med det här. Jag bifogar lite bilder nere.
Det är säkert bara 3 tampar till lindningen i motorn och där kopplad som Y. Sen har du en nollspänningsutlösare ( relät ) som stänger av vid spänningsbortfall, tveksamt om det går att koppla om den, då det ska till att få den i koppling Delta för 230 V och en kondensator till det. Du bör nog tänka på att få en elektriker att sätt ett 3 fasuttag att använda. Skylten säger bara 400 V