Hej,

Jag är på jakt efter en ny diskho, vi har tänkt att byta bänkskiva samt ho men märker att i princip varenda dubbelho är för 80cm stomme.
Jag har invändigt i skåpet under diskbänken 73cm, typ 77cm utvändigt mått. Kan det stämma?
Jag är rätt ny i denna värld så rätta mig gärna om jag är galet ute..
Finns det några diskhoar med dubbelho (två lite större) som skulle passa?

Tacksam för svar
 
Ett tips är att exp åka till ikea och mäta med tumstock
 
Det finns flera hoar som passar t.ex. finns norrsjön dubbelho på Ikea.
 
  • NORRSJÖN inbyggnadsdiskho med dubbelho, i rostfritt stål, 73x44 cm och prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten TomasJor skrev:
Det finns flera hoar som passar t.ex. finns norrsjön dubbelho på Ikea.
Hej,

Det står ju "Passar i minst 80 cm bred skåpstomme."?
 
BirgitS
Den här har ett ursågningsmått som är 76 cm brett: https://www.bauhaus.se/diskbank-efx620-rostfri
Kan det fungera?
De yttersta cm är ju utanför hoarna.
Om du inte har en Bauhaus i närheten så borde diskbänkar från Franke säljas på fler ställen så att du kan mäta exakt innan köpet.

Måtten är ju anpassade till att de flesta har 80 cm breda stommar och vill utnyttja hela bredden.

Hittade denna också med 725 mm urtagslängd: https://www.bauhaus.se/diskho-nordic-tech-radius-80-k-x-nickel
 
M Mattiassorman skrev:
Hej,

Det står ju "Passar i minst 80 cm bred skåpstomme."?
Standardfras från leverantör.
 
Det går att såga ur sidan på skåp(en) så hon får plats.
Bör ju vara skåp med dörr, är det en lådhurts så blir det lite besvärligare men det går det med.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det går att såga ur sidan på skåp(en) så hon får plats.
Bör ju vara skåp med dörr, är det en lådhurts så blir det lite besvärligare men det går det med.

Protte
Det är skåp med dörrar.
Tex Långudden på Ikea har utsågningsmått 73cm. Med detta så får jag ju ned hon i skåpet utan problem. Kan det vara så att de där fästanordningna under diskbänken mot hon inte får plats om jag har för lite utrymme kvar på sidan av hon mot stommens kortsida?
Kan man klara sig utan dom på kortsidorna?
 
Hon fäster du väl innan skivan läggs på plats, sedan gör du hack i skåpsidan så fästena får plats.
Förstår inte varför du är rädd att såga ur sidorna på skåpen.
Jag skulle inte tveka en sekund att sätta hon symmetriskt över två skåp.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.