Hej

Vi har precis byggt ett inglasat uterum, det är isolerat för att kunna användas från tidig vår till sen höst.
Så som det står just nu så är det i botten cellplast, golvspånskiva. Funderat lite på vad för golv jag skall lägga uppepå detta. Jag har tittat på golvplattor som heter "Bergo Elite System 2" se bild nedan. Är det någon här som har erfarenheter kring detta? Tänker att man lägger en foam undertill. Det jag främst funderar på är hur känslan att gå på detta är, upplevs den plastig?

När det gäller matgrupp funderar jag på vad som fungerar i denna typen av uterum. Det mesta jag hittar när jag googlar är olika rotting varianter. Önskvärt hade ju varit stolar med lite mer inomhus känsla, eventuellt textilbeklädda. Tror ni att det hade fungerat? Vad har ni som inglasade uterum för typ av matgrupp?
 
  • Inglasat uterum med mörkgrå golvplattor, två svarta rottingstolar med röda kuddar och ett litet runt bord med citroner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Har släktingar med uterum som håller en temperatur på ung. 5 grader vintertid och de har en gammal inomhussoffa med vanliga tygklädda dynor och kuddar, fåtöljer i riktig rotting (inte plastimitation) och matbord i trä. Klinker på golvet.

Har du tänkt att hålla ditt uterum frostfritt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Har släktingar med uterum som håller en temperatur på ung. 5 grader vintertid och de har en gammal inomhussoffa med vanliga tygklädda dynor och kuddar, fåtöljer i riktig rotting (inte plastimitation) och matbord i trä. Klinker på golvet.

Har du tänkt att hålla ditt uterum frostfritt?
Hej Birgit och tack för välkomnandet.

När det gäller vintertid så är vi inte främmande för att "packa undan" möblemanget, vi har sneglat på att ha nån typ av gasolvärmare när vi upplever det kyligt i rummet.
 
BirgitS
Då bör ni väl kunna ha vilka möbler som helst i princip. Ingen risk att det regnar på dem och fuktig luft ska inte heller kunna kondensera på dem. Bra att tänka på att mycket solljus kan bleka en del färger och torka ut trä.
 
W weewee skrev:
Hej Birgit och tack för välkomnandet.

När det gäller vintertid så är vi inte främmande för att "packa undan" möblemanget, vi har sneglat på att ha nån typ av gasolvärmare när vi upplever det kyligt i rummet.
Gasolvärmare producerar både koldioxid och vattenånga vid förbränning, lämpligare med någon typ av elektrisk värmare, betydligt billigare i drift också.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Gasolvärmare producerar både koldioxid och vattenånga vid förbränning, lämpligare med någon typ av elektrisk värmare, betydligt billigare i drift också.

Bra tanke.
Får kika på det med.
 
Det blev Bergo golvet. Marble grey är färgen. Riktigt trevligt golv.

Vi körde på en gasolkamin som även har elektrisk fläkt så vi kan välja hur vi vill värma upp rummet när det är lite kyligt.

Tack för tipsen!
 
  • Inglasat rum med Bergo golv i färgen Marble Grey, vitmålade väggar, matbord och stolar, samt en gasolkamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ewa G. och 2 till
  • Laddar…
W weewee skrev:
Det blev Bergo golvet. Marble grey är färgen. Riktigt trevligt golv.

Vi körde på en gasolkamin som även har elektrisk fläkt så vi kan välja hur vi vill värma upp rummet när det är lite kyligt.

Tack för tipsen!

Ser jättefint ut! Jag har själv tänkt att lägga in bergo’s golv i vårt uterum och har också kikat på färgen marble grey. Tycker det är så svårt dock att få en bra uppfattning om färgen och mönstret från deras produktbilder, skulle du kunna tänka dig att lägga upp ett par bilder till på ditt golv? :D
 
  • Gilla
Marcusl1
  • Laddar…
Majnaa Majnaa skrev:
Ser jättefint ut! Jag har själv tänkt att lägga in bergo’s golv i vårt uterum och har också kikat på färgen marble grey. Tycker det är så svårt dock att få en bra uppfattning om färgen och mönstret från deras produktbilder, skulle du kunna tänka dig att lägga upp ett par bilder till på ditt golv? :D
Hej!

Absolut. Tog tre bilder på golvet nu på kvällen
. Grått kaklat golv i ett kök med vit köksinredning och en del av en matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått kakelgolv med mönster, gasolvärmare och skor i bakgrunden inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått klinkergolv med detalj av mönstrad kantmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W weewee skrev:
Hej!

Absolut. Tog tre bilder på golvet nu på kvällen
. [bild] [bild] [bild]
Tack så mycket för bilderna! Golvet ser verkligen snyggt ut! Tycker det är väldigt fint att det är lite melerat i färgen :D
 
Hej

Jättefint uterum! Blev intresserad av ditt inlägg då jag funderar på att bygga vår-s-höst- uterum med trall som grund och jag har känt mig lite tveksam till att ha trall i själva uterummet men har för lite kunskap om vad man kan göra... Vad hade ni för grund? Ni skrev spånskivor tror jag... Kan man lägga denna typen av plattor på trallen eller hur gör man? Sedan undrar jag hur ni nu efteråt själva tycker om hur plattorna upplevs plastiga?
Med vänlig hälsning Magdalena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.