Vi ska bygga nytt hus på en tomt där det idag redan finns en elstolpe samt en stuga som ska rivas för att lämna plats till ett nytt hus och ett förråd.

Hur drar man normalt sett elen till nya byggnader?

Drar man först från elstolpen till byggnad A och sedan från A till byggnad B?
Eller drar man separata ledningar från elstolpe till A och elstolpe till B?

Kommer självklar ta in en elektriker för att göra själva jobbet, men just i planeringsstadiet behöver vi veta då byggnaderna kommer att uppföras vid olika tidpunkter.

Om någon har bra tips på hur vi kan lokalisera elledningarna i marken så vore det fint att ta del av! Det är en gammal stuga utan några som helst ritningar så det kommer bli spännande den dag vi börjar riva och gräva… :D
 
F flimsy skrev:
Hur drar man normalt sett elen till nya byggnader?
Jag tolkar din fråga som om det gäller ett fåtal byggnader, relativt nära varandra, som hör till samma hushåll och är uppförda på en och samma fastighet. Exempelvis ett bostadshus, något "uthus" och kanske en friggebod eller annan gäststuga. Då skulle jag säga att absolut vanligast är att man drar från elstolpen till ett fasadmätarskåp med elmätare på huvudbyggnaden och vidare från huvudbyggnaden till övriga byggnader.

Men allt beror givetvis på förutsättningarna i det enskilda fallet.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Om någon har bra tips på hur vi kan lokalisera elledningarna i marken så vore det fint att ta del av! Det är en gammal stuga utan några som helst ritningar
Jag skulle väl i första hand satsa mina pengar på att ledningen går raka vägen från stolpen till stugan, om nu inte "naturen" på platsen antyder annan dragning.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkar din fråga som om det gäller ett fåtal byggnader, relativt nära varandra, som hör till samma hushåll och är uppförda på en och samma fastighet. Exempelvis ett bostadshus, något "uthus" och kanske en friggebod eller annan gäststuga. Då skulle jag säga att absolut vanligast är att man drar från elstolpen till ett fasadmätarskåp med elmätare på huvudbyggnaden och vidare från huvudbyggnaden till övriga byggnader.

Men allt beror givetvis på förutsättningarna i det enskilda fallet.
Tack för ditt svar, du har tolkat helt rätt!
Det är ett hus och ett förråd som ska byggas. Dock kommer förrådet att ligga mellan elstolpen och huset samt att förrådet kommer att byggas först. Så kanske att vi får dra elen dit först iaf.
 
Sitter mätaren på "elstolpen" eller sitter den i stugan som ska rivas.
Att flytta mätaren om den sitter i stugan är lite mickel med flera parter inblandade.
Måste mätaren flyttas så försök att ha förrådet så färdigt att mätaren går flytta direkt dit så undviker du byggström.
Men det är ju helt perfekt att dra till förrådet först och sätta mätaren där om den inte sitter på elstolpen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sitter mätaren på "elstolpen" eller sitter den i stugan som ska rivas.
Att flytta mätaren om den sitter i stugan är lite mickel med flera parter inblandade.
Måste mätaren flyttas så försök att ha förrådet så färdigt att mätaren går flytta direkt dit så undviker du byggström.
Men det är ju helt perfekt att dra till förrådet först och sätta mätaren där om den inte sitter på elstolpen.

Protte
Oj, mycket bra fråga. :) Ingen aning om vart mätaren sitter faktiskt, det måste jag kolla upp! Kan vi sen se till att ha mätaren i förrådet och dra elen vidare därifrån så underlättar det mycket!
Tack! (y)
 
Sätt ett fasadmätarskåp på det nya förrådet och lytta inkommande el för fastigheten dit. Dra ett extra utgående rör från skåpet på nya förrådet för huset ni sedan skall bygga.

Lägg gärna in ett extra rör för fiber och data mellan hus och förråd när ni ändå håller på.
 
prototypen prototypen skrev:
Men det är ju helt perfekt att dra till förrådet först och sätta mätaren där om den inte sitter på elstolpen.
Det finns inga nackdelar med det? I min "maggrop" känns det mest rätt att ha fasadmätarskåp med mätare på huvudbyggnaden bara för att det "känns" som det är där den ska sitta. Men det kanske bara är min dumma magkänsla som enbart glädjer kabeltillverkarna... :oops::thinking:
 
Finns många garage med mätare även om det bara är 2 meter mellan hus och garage.
Det där löser man som det är mest praktiskt, ett (infällt)mätarskåp på huset innebär en köldbrygga, en aning tunn anledning.

Protte
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Tack för ditt svar, du har tolkat helt rätt!
Det är ett hus och ett förråd som ska byggas. Dock kommer förrådet att ligga mellan elstolpen och huset samt att förrådet kommer att byggas först. Så kanske att vi får dra elen dit först iaf.
Har du tur sitter kanske mätaren på det du kallar elstolpen låt den då sitta kvar. Från den kan du dra matningar som det passar bäst till vad du sen bygger antingen till varje eller vidare mellan dem.

Om mätaren sitter i det du river är det ju som sagt praktiskt att sätta nya mätningen i förrådet och sen är det över som elnätsägaren bryr sig i och som kräver anmälan dit osv. Men oavsett att det är vettigt finns en byråkratisk fälla här du kan söka lite efter, även på forumet finns det trådar där tex "koncession" kan vara sökord. Som du kommer se finns olika uppfattningar (tex i avdelning Juridik) men i princip och normalt ska mätaren sitta på bostadsdelen och sen går man därifrån till ev uthus.

Troligt- och förhoppningsvis får du inga problem i den delen men jag tycker du kan vara medveten om att det kan finnas såna synpunkter. Men om nu mätaren behöver flyttas se till att installatören som anmäler gör det dit du vill ha den och sen får ni se om någon björn vaknar, sannolikt inte.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vi har tur!
Det är alltså detta jag kallar elstolpe, vet inte annars vad jag ska kalla den... :thinking::)
Elstolpe med ett grönt skåp monterat på i skogsmiljö, troligen innehållande mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mätaren sitter i skåpet!
Elmätare i skåp monterad på en "elstolpe" utomhus med öppen dörr och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack igen för alla svar!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Grattis, det är ett mätarskåp på stolpe. Om du inte absolut vill ha mätaren på ditt förråd så behöver du inte blanda in nätleverantören och flytta mätaren.
Elektrikern kan fixa allt på egen hand.

Protte
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.