Hej,

Hur viker man takpapp över korta vinklar / valmat tak så det blir ordentligt rätt? Bifogar en bild på underlagspappen, men jag vill ju inte tejpa överlagspappen sen.

Tack
 
  • Underlagspapp på ett tak sett uppifrån med en synlig vinkel och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ska du lägga taket själv och vilken papp ska användas?
 
Redigerat:
Tänkte lägga vanlig glaciär, har lagt det förut men då bara på plana ytor.

Det ska vara ett underlag för balkongen som byggs flytande på sen
 
Rickard.
Då vill börja med att uttrycka att glaciär inte är en lämplig papp att överbygga. Så med det sagt så hade jag gjort såhär om jag hade valt att skita i det.

Klistra en ruta papp vid hörnen för att få något att klistra mot senare, rulla ut en våd med den frilagda kanten 1-2cm ovanför brytet och låt hänga ut utanför takfoten.

Om du slätar ut pappen mot fotplåten kommer pappen vecka sig ovanför brytet, där snittar du uppåt mot husväggen så pappen kan lägga sig snyggt. Det är viktigt att hela snittet hamnar över lappen du satte först med några cm marginal.

Ta bort plasten vid snitten och klistra ordentligt först mot lappen och ena fliken och sedan den andra över. Nu kan du renskära och klistra fotplåten (spillet kan du använda som skydd under trallen så den inte står direkt på det tätande) lägg nästa våd med lite extra klister vid överlappen och där klisterkanterna kommer missa varandra lite nedanför brytet till vänster på bild.

Under hela processen använd infästningar efter behov för att underlätta.

(s*atan i gatan så bökigt att förklara en sådan enkel handling, blev mer praktisk än pedagogisk vilket lärlingar under mig nog lider av en stund :) )

Ps. Detta är baserat på rätt stor professionell erfarenhet av att lägga en helt annan sorts papp så följ på egen risk.
 
Aha då förstår jag, istället för att lägga pappen längs fotplåten så släpper man ut den för att få mindre papp som "bubblar" sig vid brytningen.

Det är på ett entrétak, ca 3kvm, istället för en glaciär, går det kanske med någon annan papp fast som är specad för större taklutning?

Underlagspappen har bubblat sig lite, behöver jag riva bort den för att få den slät innan jag lägger överlagspappen?
 
Rickard.
Det var precis så jag tänkte, finns massor med olika bra lösningar men alla kräver ett snitt och då var denna den första lösningen som slog mig.

Glaciär 3 är i stort sätt så bra det blir när man väljer papp med klisterkant. Generellt för överbyggda tak ska man köra på svetsad papp men är det ett skärmtak så är det bara att köra på. Tänk bara på att lägga något under reglarna för att skydda taket.

Det blir enklare för dig om du gör underlaget slätt först men det är nog inget måste i och med att taket inte ska vara synligt.
 
Tack för din hjälp :)

Lite funderingar bara,
är asfaltskitt lika bra på patron som i hink? Det är ju betydligt enklare att klistra med en patron än pensla? Är det enklare att vika över pappen och få allt tätt om man värmer ihop det? funkar det isåfall med klister på tub?
 
Rickard.
Tjaa, allt funkar men undvik kitt för lagning utan håll dig till klister eller lim brukar dom kallas.

Jag skulle nog föredra på burk just till denna detalj då det är lite lättare att få rejält med bredd på klistringen. Men men noggranhet löser du det med vilket som.

Ha rullarna och klistret stående inomhus så absolut länge som möjligt underlättar alltid, blir pappen stel kan du värma pappen men undvik att värma överdrivet på klistret för då dunstar du lösningsmedlet onödigt fort. (dunstande lösningsmedel är extremt brandfarligt)
 
Tack så mycket för hjälpen, återkommer med resultat
 
G gnuttisch skrev:
Tack så mycket för hjälpen, återkommer med resultat
Hur blev resultatet?
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.