Mac_attack
Halloj!

Jag skulle vilja ge mig på IKEA-hacket nedan, men undrar om någon har tips på var man kan köpa plywood (björkplywood?) till bra pris? Gärna i GBG-trakterna, alternativt online.

Hade ju varit super om man även kunde få alla bitarna färdig-kapat/laserskuret, är ju viktigt att det blir bra bitar. Då vore ju resten bra enkelt att slutföra. Men det kostar kanske mer än det smakar?

Tack på förhand!

IKEA-hack av en byrå klädd med fyrkantiga bitar av björkplywood, dekorerad med en figurin och en krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Snyggt! Men vad är det? Ett skåp, sidobord? Oavsett, att lägga pengar på ett billigt, dåligt byggt Ikeaskåp ÄR att slänga pengarna i sjön.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Mac_attack
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Snyggt! Men vad är det? Ett skåp, sidobord? Oavsett, att lägga pengar på ett billigt, dåligt byggt Ikeaskåp ÄR att slänga pengarna i sjön.
IKEA Bestå. Mediamöbel.
Vad är så dåligt med det?
Är mest en smidig stomme jag vill åt. Ska inte klara särskilt mycket slitage eller belastning, mest gömma kablar, förstärkare m. m.

Tips på en välbyggd liknande mediamöbel i bra prisklass? (enkel, golvstående eller vägghängd, minst 180 cm bred)
 
Om du ändå ska köpa färdigsågade skivor så köp ett bestå. Mät av sidorna och lägg papper på för att rita av hålbilder. Lämna tillbaka skåpet och beställ delar till stommen i björkplywood med.
 
Förklara för mig, har man limmat bitar av plywood på luckan?
Höger och vänster halva linjerar inte.

Protte
 
Du kan köpa Björkplywood på Hornbach också och få det sågat hyffsat. Men ska det vara exakt får man nästan gå till ett snickeri
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
prototypen prototypen skrev:
Förklara för mig, har man limmat bitar av plywood på luckan?
Höger och vänster halva linjerar inte.

Protte
Ja precis. Limmat på luckfronten trälim, inte klurigare än så. Tror det kan vara med flit att det inte ska linjera? Jag hade nog lagt det i linje dock :)
 
Trälim tar dåligt om luckan är målad/lackad, skaffa typ sättlim så sitter det.

Protte
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan köpa Björkplywood på Hornbach också och få det sågat hyffsat. Men ska det vara exakt får man nästan gå till ett snickeri
Vet du hur mycket Hornbach tar för att såga en sisådär 50+ bitar av Plywoodskivan?
Kan nog se lite taffligt ut om precisionen inte är på millimeternivå dock?
 
Hornbach brukar väl ta 20-25 kronor per snitt har jag för mig. Tänker man efter behövs kanske inte riktigt fyra snitt per ruta, men dunder nog åka dit och resonera med dem.
 
  • Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
Perfekt anledning att vara tvungen att köpa en Festool sänksåg med skena!
 
  • Gilla
Denntah och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Perfekt anledning att vara tvungen att köpa en Festool sänksåg med skena!
Eller en CNC fräs. :)
 
Eller en 18 mm björkplywood och en överhandsfräs (med skena) och göra helt nya luckor.

Protte
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.