Hej,

håller på med invändig renovering i ett för hus jag precis köpt (1plans, byggt ~69 med torr och fin krypgrund på platta, isolering mot krypgrund). I vardagsrummet öppnade jag upp en innervägg, för att byta ut väggbeklädnaden mot OSB+gips för lite bättre upphöjnings-möjligheter, samt för att sätta lite nätverksuttag osv till TV. Inga indikationer på fukt eller likande.
På andra sidan denna väggen ligger badrummet, och efter att ha öppnat väggen märks det att det vart någon vattenläcka för längesen. Badrummet är relativt nygjort (~10 år sen), men har inte nämnts något om läcka. Dock hade tyvärr inte säljaren stenkoll på allting, då mannen i huset skötte "allt sådant" och numera inte är så kommunikativ pga ålder. Har ännu ej pratat med säljaren om just detta dock, så hon kanske kan dra sig till minnes, men räknar inte med några detaljer. Bakom masonitskivan kan man skymta gipset, så antingen har dom sett detta men låtit det torka ut och sen ignorerat det, eller syntes det inte och det har helt enkelt torkat ut och vittrat sönder lite mer sen dess.

Renoveringsarbete med synliga träreglar och en svampliknande substans vid skadan på en vägg nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träregel med tecken på vattenläcka och vit svampliknande tillväxt i en öppnad innervägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktkvotsmätare indikerar iaf 0%, och allt känns helt tort, så ingen aktiv fuktskada iaf.
Reglarna som innervägg sitter på (inget bärande) var rutten precis runt detta område, golvregeln petar man lätt bort bitar ur.
En skadad innervägg med ruttnande reglar och spånskiva vid kanten, indikationer på en gammal vattenläcka och en möjlig svampbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I golvspånet är det hål ner till isoleringen, och missfärgat, men om det stora hålet är pga fuktskadan eller annat är jag osäker på. Tycker dock inte det borde suttit något rör eller likn där förut, men vem vet.. huset har förändrats invändigt ett par ggr under åren verkar det som.
Golvbjälken som är precis där under visar inga tecken på dåligt trä, bara lite missfärgad yta. Från krypgrunden ser man inga indikationer alls, varken över eller under asfaboard (oklar ålder).

Nu till ämnet.. på andra sidan ena regeln, som dock ser relativt OK ut, så hittade jag denna svampliknande saken. Även den är snustorr:
Torrt svampliknande tillväxt vid golvlist och skadad träregel inuti en renoverad bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad träregel och golv med tecken på röta och svampliknande organiskt material intill isolering i renoveringsprojekt. Brun, svampliknande formation på en träyta i en renoveringssituation, bakgrund av masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har pratat med mitt försäkringsbolag men dom hänvisar bara till säljaren och dess föräkringsbolag, då detta inte är en skada som pågår/uppstått under min tid som ägare.
Min tanke är att avlägsna reglarna och den skadade masointen mot badrummet (utan att förstöra nya gipset som verkar sitta där, eller våtrumsmattan på andra sidan), och ersätta med någon ny skiva och nya reglar. Men lite fundersam på denna svampliknande sak. Ser ju inte ut som hussvamp öht tycker jag, så det är jag inte så orolig för, och har inte sett några andra liknande saker någonstans annars..

Någon som har en gissning på vad det kan vara för något?

Edit: svampen är också helt torr, men verkar organisk. Funderade först på om det var nån sorts fogskum eller så men tror inte det, ser inte heller vart det skulle kommit ifrån (och finns inget annat liknade).
Golvspånet ser ju lite missfärgat ut, dock svår att se om det går in under parketten i vardagsrummet (där jag fotar ifrån). Golvet är tyvärr lagt från det hållet, så kan inte klicka ur det utan vidare. Har dock lyft det en bit, och ser ut att vara lagt efter detta (inga missfärgningar öht). Under parketten ligger en plastmatta, hur det ser ut under den är som sagt svårt att se.
 
Åsa Lund
Den ser hård ut. Nån slags ticka?
 
Om allt är torrt så spelar nog inte svampen nån roll, det är ju utdött allting ändå. Är mest nyfiken på väggens konstruktion. är masonit synligt på ena sidan och på andra spånskiva? helt klart har det ju läckt nåt länge i begynnelsen men det känns lite som spånskivan är nyare än skadan men den är ändå lite vattenpåverkad? Skulle allt ha skett samtidigt så borde spånskivan vara betydligt mer påverkad än vad den är nu tycker man. Men har det då läckt mer än första gången kan man ju fråga sig....
 
  • Gilla
Franke10
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Den ser hård ut. Nån slags ticka?
Den är inte stenhård, men nä den är inte så väldans mjuk.

S Stefan1972 skrev:
Om allt är torrt så spelar nog inte svampen nån roll, det är ju utdött allting ändå. Är mest nyfiken på väggens konstruktion. är masonit synligt på ena sidan och på andra spånskiva? helt klart har det ju läckt nåt länge i begynnelsen men det känns lite som spånskivan är nyare än skadan men den är ändå lite vattenpåverkad? Skulle allt ha skett samtidigt så borde spånskivan vara betydligt mer påverkad än vad den är nu tycker man. Men har det då läckt mer än första gången kan man ju fråga sig....
Troligen.. men beroende på vad det är för typ av svamp så kanske den kan ha spridit sig eller fått fäste träet tänker jag..
Väggarna är generellt uppbyggda med 45-regel och 13mm masonit. Däremot har man byggt för en dörr nångång i urminnes tider, och då tydligen använt spånskiva just där.. Oklart när det gjordes dock, 2007 var badrummet daterat till i papprena.

Lite svårt att få ut exakt info ur säljaren, men hon har bekräftat att det var nån vattenläcka där för längesen iaf, som (ev?) åtgärdades i samband med att dom gjorde om badrummet, men att allt skulle ha åtgärdats av försäkringsbolaget och "på rätt sätt". Kan inte tänka mig att det är helt rätt att lämna kvar såhär.. ;)

Spanade från badrumssidan för att se om det kan tänkas finnas nån brist, men inget uppenbart. Nu har ju iofs ingen bott där mellan ~sep/okt-dec och därmed inte använt badrummet i någon större utsträckning, men tvivlar på att en aktiv skada skulle torkat ut så fort?

Iaf, visade sig att det fanns en dolda-fel-försäkring hos Anticimex, så nu ska ett ärende startas där och förhoppningsvis kommer dom ut om inte allt för lång tid och inspekterar.
Fortsättning följer!
 
Fast vad är problemet egentligen? Att 30cm 45x45 regel är dålig och "behöver" bytas?

Svampen är ju lite kul och intressant men inte kommer något hända med någon "dolda fel" försäkring för ett problem som inte riktigt är ett problem och som nu kostar ca 10kr att åtgärda.
 
  • Gilla
artw0rk
  • Laddar…
J johs skrev:
Den är inte stenhård, men nä den är inte så väldans mjuk.



Troligen.. men beroende på vad det är för typ av svamp så kanske den kan ha spridit sig eller fått fäste träet tänker jag..
Väggarna är generellt uppbyggda med 45-regel och 13mm masonit. Däremot har man byggt för en dörr nångång i urminnes tider, och då tydligen använt spånskiva just där.. Oklart när det gjordes dock, 2007 var badrummet daterat till i papprena.

Lite svårt att få ut exakt info ur säljaren, men hon har bekräftat att det var nån vattenläcka där för längesen iaf, som (ev?) åtgärdades i samband med att dom gjorde om badrummet, men att allt skulle ha åtgärdats av försäkringsbolaget och "på rätt sätt". Kan inte tänka mig att det är helt rätt att lämna kvar såhär.. ;)

Spanade från badrumssidan för att se om det kan tänkas finnas nån brist, men inget uppenbart. Nu har ju iofs ingen bott där mellan ~sep/okt-dec och därmed inte använt badrummet i någon större utsträckning, men tvivlar på att en aktiv skada skulle torkat ut så fort?

Iaf, visade sig att det fanns en dolda-fel-försäkring hos Anticimex, så nu ska ett ärende startas där och förhoppningsvis kommer dom ut om inte allt för lång tid och inspekterar.
Fortsättning följer!
Masonit är svampfavorit... och spånskiva i golv under badrum är rent vansinne!
Torr svamp sprider sporer så var försiktig
Vad är det för golvbeläggning i badrummet ?
Hur ser tätskiktet ut?
Blir nog ett nytt badrum då ?
 
J Jensa86 skrev:
Fast vad är problemet egentligen? Att 30cm 45x45 regel är dålig och "behöver" bytas?

Svampen är ju lite kul och intressant men inte kommer något hända med någon "dolda fel" försäkring för ett problem som inte riktigt är ett problem och som nu kostar ca 10kr att åtgärda.
Min gissning är att det är precis det man gör (och det kan jag göra själv). Men när nu försäkringen finns, så känns det bra att få det undersökt just in case.. Vet iofs inte om bara undersökning triggar självrisk?

B byggarätt skrev:
Masonit är svampfavorit... och spånskiva i golv under badrum är rent vansinne!
Torr svamp sprider sporer så var försiktig
Vad är det för golvbeläggning i badrummet ?
Hur ser tätskiktet ut?
Blir nog ett nytt badrum då ?
Nuvarande badrum är plastmatta, vad som ligger under är jag osäker på. Man kan skymta spånskiva i golvet från öppningen, men om det ligger något ovanpå går inte att se. På väggen ser man baksidan av gipsskiva, så väggen mot badrummet bör iaf inte vara masonit/spån.
 
Att torr svamp skulle sprida sporer är nog inte fel i sak men har ingen som helst betydelse eftersom dylika sporer finns i luften konstant överallt och bara väntar på ställen med rätt förutsättningar att gro, dvs där det är fuktigt hela tiden.
Att det har varit svamppåväxt där i ett tidigare skede har ingen som helst betydelse för framtiden och området är inte extra utsatt för det. Är förutsättningarna rätt så växer det igen oasvett vad som hänt tidigare och mig veterligt så kan inte utdöda påväxter börja gro igen. Utan isåfall är det nya sporer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J johs skrev:
Min gissning är att det är precis det man gör (och det kan jag göra själv). Men när nu försäkringen finns, så känns det bra att få det undersökt just in case.. Vet iofs inte om bara undersökning triggar självrisk?



Nuvarande badrum är plastmatta, vad som ligger under är jag osäker på. Man kan skymta spånskiva i golvet från öppningen, men om det ligger något ovanpå går inte att se. På väggen ser man baksidan av gipsskiva, så väggen mot badrummet bör iaf inte vara masonit/spån.
Det som är problemet är att försäkringsbolagen konstruerat ett moment 22 med hur badrum byggs i Sverige!
Ditt badrum är antagligen utdömt av alla dessa regler även utan den skada du hittat!

Försäkringsbolagen kommer antagligen bedöma skadan som ersättning på ett avskrivet badrum så du kommer inte kunna få möjlighet att reparera skadan utan tvingas helrenovera!
Trotts att du kanske kan klara dig med att laga och ersätta det skadade !
 
B byggarätt skrev:
Det som är problemet är att försäkringsbolagen konstruerat ett moment 22 med hur badrum byggs i Sverige!
Ditt badrum är antagligen utdömt av alla dessa regler även utan den skada du hittat!

Försäkringsbolagen kommer antagligen bedöma skadan som ersättning på ett avskrivet badrum så du kommer inte kunna få möjlighet att reparera skadan utan tvingas helrenovera!
Trotts att du kanske kan klara dig med att laga och ersätta det skadade !
Ja, vi får väl se. Som det ser ut nu tror jag dock inte det öht behövs renoveras/byggas om badrum, tycker som sagt inte jag ser några tecken på pågående skada. Det vore väl isf om man inte kan sanera bort det gamla helt och hållet utan att påverka badrummet, men då får man kanske låta det vara... och ta det den dagen man bestämmer sig för att göra om badrummet igen. Allt jag sett so far bör gå lätt att få bort och ersätta iaf (inget bärande, och allt åtkomligt från vardagsrummet. Möjligtvis isf om det är dålig spånskiva under badrummet, men tror inte det är så farligt vad jag sett.)
 
J johs skrev:
Ja, vi får väl se. Som det ser ut nu tror jag dock inte det öht behövs renoveras/byggas om badrum, tycker som sagt inte jag ser några tecken på pågående skada. Det vore väl isf om man inte kan sanera bort det gamla helt och hållet utan att påverka badrummet, men då får man kanske låta det vara... och ta det den dagen man bestämmer sig för att göra om badrummet igen. Allt jag sett so far bör gå lätt att få bort och ersätta iaf (inget bärande, och allt åtkomligt från vardagsrummet. Möjligtvis isf om det är dålig spånskiva under badrummet, men tror inte det är så farligt vad jag sett.)
Exakt du har det under kontroll om du bevakar läget och använder badrummet som det klarar dvs låter bli att spola vatten överallt som inget badrum är byggt för och ser till att ventilationen fungerar!
När du lagat i det som behöver bytas!!!
 
S Stefan1972 skrev:
Att torr svamp skulle sprida sporer är nog inte fel i sak men har ingen som helst betydelse eftersom dylika sporer finns i luften konstant överallt och bara väntar på ställen med rätt förutsättningar att gro, dvs där det är fuktigt hela tiden.
Att det har varit svamppåväxt där i ett tidigare skede har ingen som helst betydelse för framtiden och området är inte extra utsatt för det. Är förutsättningarna rätt så växer det igen oasvett vad som hänt tidigare och mig veterligt så kan inte utdöda påväxter börja gro igen. Utan isåfall är det nya sporer.
Stämmer inte enligt bla de kunnigaste forskarna i Sverige o även enligt bla Astma och allergiförbundet och enl bla WHO,

det finns väldigt många olika mögelsorter och de kräver olika förutsättningar för att växa till ex olika hög fukthalt,
en torr mögelskada kan åter börja växa vid ca RF 70(vilket vi normalt har väldigt ofta här i Sverige).
Både en torr eller blöt mögelskada kan orsaka medicinska problem för oss människor.

Har du en mögelskada i hemmet så ska den alltid saneras bort och angripet material bytas ut samt orsaken till mögelskadan ska åtgärdas.

Och som en av våra främsta forskare sagt ang mögel mm : hittar du mögel inomhus är det lika fel som om du skulle se
en Älg på savannen!
 
B brfbo skrev:
Stämmer inte enligt bla de kunnigaste forskarna i Sverige o även enligt bla Astma och allergiförbundet och enl bla WHO,

det finns väldigt många olika mögelsorter och de kräver olika förutsättningar för att växa till ex olika hög fukthalt,
en torr mögelskada kan åter börja växa vid ca RF 70(vilket vi normalt har väldigt ofta här i Sverige).
Både en torr eller blöt mögelskada kan orsaka medicinska problem för oss människor.

Har du en mögelskada i hemmet så ska den alltid saneras bort och angripet material bytas ut samt orsaken till mögelskadan ska åtgärdas.

Och som en av våra främsta forskare sagt ang mögel mm : hittar du mögel inomhus är det lika fel som om du skulle se
en Älg på savannen!
hur menar du med att hitta mögel inomhus är osannolikt? Hur startar då angrepp på friska saker? Självklart är olika människor olika känsliga och varje fall får tas separat men rent generellt så innehåller luften sporer hela tiden. Hur ska en forskare kunna blunda för det?
 
Kanske inte spelar så stor roll men min gissning är Källarkantarell.
Den heter så för att den hittas i källare då och då enligt min svampbok. Tämligen harmlös. Oätlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.