S Snorkeljohn skrev:
Hur skall jag gå vidare med slipningen och vad kan man göra för att rensa?
Prova med att trycka slipen mot en stålborste och se om du får bort "klumpklägget".
 
Jag har renoverat ett antal bordsskivor och det här fungerar bara på massiva skivor.
Klyver skivan så den går genom planhyveln, limmar ihop och putsar.

Om man bara slipar riskerar man hela havet stormar, det blir lite ojämnt, lite gropigt

Protte
 
Ett klassiskt tips för att rensa sandpapper är att dra skaftet från en tandborste eller diskborsten längs sandpappret när de snurrar. De brukar rensa upp klumpar och annat skit ganska bra.
 
  • Gilla
Fredde1992 och 1 till
  • Laddar…
P
Du kan ju prova med en sickel (är en rektangulär plåtplatta med skarpa kanter, om du inte vet vad det är)
Jag brukar använda det innan jag oljar in gamla bord av massivt trä och det tar effektivt bort ytan med gammal olja och översta träytan.
 
T tobben87 skrev:
Ett klassiskt tips för att rensa sandpapper är att dra skaftet från en tandborste eller diskborsten längs sandpappret när de snurrar. De brukar rensa upp klumpar och annat skit ganska bra.
Jag skall testa detta, tack för tipset.
 
P Peter787 skrev:
Du kan ju prova med en sickel (är en rektangulär plåtplatta med skarpa kanter, om du inte vet vad det är)
Jag brukar använda det innan jag oljar in gamla bord av massivt trä och det tar effektivt bort ytan med gammal olja och översta träytan.
Jag har provat att skrapa ytan och fick då bort en hel del, så detta var helt klart ett bra tips.
Dock kvarstår problemet om än i mindre omfattning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Prova med att trycka slipen mot en stålborste och se om du får bort "klumpklägget".
Detta är helt klart värt att prova.
 
Att dela och hyvla etc kan funka bra, men kräver ju tillgång till maskinerna o kunskapen.

I övrigt:
1) Börja med sickel, får bort oljan.

2) När du putsar så måste du har utsug med dammsugare. Du måste hålla nere värmen, dvs relativt grova korn i början (men det ska inte vara så väldigt grovt efter sickling, kanske 120 att börja testa med), lågt tryck, låg hastighet. Det är också viktigt med rätt typ av papper, beroende på hur de är uppbyggda fastna "klegg" olika bra. Festool granat är i toppklass alla kategorier.

3) Undvik smör, diesel, olja etc på möbler. Du vill inte riskera att dessa sugs ner i träet och påverkar kommande nya ytbehandling.


Det är svårt att putsa jämnt, det blir lätt gropar och dalar (här är en bredbandsputs att föredra!). Försök att stryka skivan med en mjuk tjock blyerts, över hela ytan. Då är det lite lättare att se att man putsar överallt lika mycket.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Tack för ett utförligt och bra svar Daniel_N. :)

Ytan är nu skrapad enligt tidigare tips och jag skall ge mig i kast med slutslipningen.
Jag tackar för tipset om Festool Granat och skall leta reda på någon som säljer dessa.

När det gäller valet av slipmaskin har jag använt en excenterslip, men håller med om att det är lite lurigt.
Jag har även en liten bandputs, men tycker att det känns lite lurigt att slipa med den också.
Tycker du att jag skall gå över till bandputsen istället?
 
Staffans2000
Jag slipade fernissade golv med en roterande trumgolvslipmaskin. Det gick åt helvete, enda tills jag ringlade ut bonvax på golvet. Då slutade papperna att gegga in sig.
 
Nej, en bandputs utan slipram är väldigt svår att putsa med. En excenterslip är det lättaste av de handhållna valen. Sen är det försiktighet och träning som gäller. Men börja med sickeln som sagt
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej, en bandputs utan slipram är väldigt svår att putsa med. En excenterslip är det lättaste av de handhållna valen. Sen är det försiktighet och träning som gäller. Men börja med sickeln som sagt
Ursäkta min okunnighet, nu googlade jag bredbandsputs och dra på trissor vilka grejer.
Jag förstår absolut att detta hade varit det rätta.:D

Ärligt talat så har jag aldrig blivit vän med min begagnade bandputs.
När är den det givna alternativet och när ger den bäst resultat?
Jag är faktiskt lite rädd för att använda den. :thinking:
 
S Snorkeljohn skrev:
Ursäkta min okunnighet, nu googlade jag bredbandsputs och dra på trissor vilka grejer.
Jag förstår absolut att detta hade varit det rätta.:D

Ärligt talat så har jag aldrig blivit vän med min begagnade bandputs.
När är den det givna alternativet och när ger den bäst resultat?
Jag är faktiskt lite rädd för att använda den. :thinking:
En handhållen bandputs har generellt bra avverkning men utan slipram är den svår att puts ytor med. En del använder den till att putsa kanter på plywood o limfog etc, jag föredrar excenterslip även där.

Jag använder nästan bara bandslip monterad upp-och-ner eller på sidan på ett bord och så håler jag ämnet (ofta småsaker) i handen, där är den bra.
 
När det väl har fastnat så brukar det lättaste vara för att få bort det att "borsta" med vissa sorters plast. Då korvar träet snabbt ihop och lossnar enkelt. Någon mer erfaren kan nog tipsa om vilka typer av plast det är som är bäst då det är väldigt olika. Som glad amatör (och snål med nya papper) får man prova sig fram.
 
Det har nämnts flera gånger i tråden och jag tycker det tål att nämnas igen: Ett någorlunda bra (och rätt) slippapper är A och O. Det måste inte nödvändigtvis vara Festool, det finns många andra bra papper också, men försöker man med Harald Nyborg, Jula, Biltema och sån där skit lär man bara bli ledsen och frustrerad.

Diagram över Festool slippapper med grit-serier Rubin, Saphir, Brilliant 2, Granat, Cristal, Titan 2, Vlies och Platin 2 med olika användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kanske inte så uppdaterad bild, men den illustrerar väl att det finns mer än en sorts slippapper.
Är det nån som har den där broschyren med lite mer detaljerad info om Festools olika papper? Har för mig att Daniel_N länkade nåt sånt för några år sedan...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.