Körde igång en trumrengöring på min I-Dos maskin, men tvättmedlet började skumma över. Skummar över så hårt att skum kommer ut genom tvättmedelfacket.

Vad göra? Är det någon risk att skummet tar sig in i I-Dos-behållarna? Riskerar själva skummet att leta sig in och förstöra elektroniken?
Har inget annat val än att vänta tills programmet kört klart, så hur ser jag efter att maskinen inte pajat efter det hela?
 
Redigerat:
Du kan ju dra ut i-dosbehållaren och stänga av maskinen som en första åtgärd
 
torbeno torbeno skrev:
Du kan ju dra ut i-dosbehållaren och stänga av maskinen som en första åtgärd
Kan inget om tvättmaskiner så jag vågade inte bara stänga av.
Maskinen har gått klart redan nu, så nu är det bara en fråga om att ta reda på om något gått sönder eller ej.

Det är väldigt varmt vid i-dos-behållarna till följd av skummet som kom ut där, kan det göra skada?
 
Vågar inte svara på det.
Du har ju en stor kontakt baktill på behållaren, finns det rester av vatten/skum där?
 
torbeno torbeno skrev:
Vågar inte svara på det.
Du har ju en stor kontakt baktill på behållaren, finns det rester av vatten/skum där?
Det är lite fuktigt, kan inte helt hundra säga om själva kontakten har fått väta på sig, men undertill och ovanpå är det lite vattenrester.
 
Okej, nu har grejerna fått ligga och torka.
Körde igång en maskin och pumparna låter, vilket jag antar de ska göra? De börjar lite lågt och så ökar de i ljudnivå, typ rrrr-RRR-RRR. Om någon förstår vad jag menar. Vet inte om det lät så innan, någon som vet hur det ska låta?
 
Låter som min gör hemma. Ofta står man ju inte och lyssnar på pumparna men din beskrivning av ljudet stämmer bra med min
 
torbeno torbeno skrev:
Låter som min gör hemma. Ofta står man ju inte och lyssnar på pumparna men din beskrivning av ljudet stämmer bra med min
Okej, tack. Då verkar det som att den förhoppningsvis inte fick några men efter det hela. vilken tur. :)
 
Är det någon med I-Dos som vet om det ska vara så att maskinen fyller på tvättmedel i två omgångar? Har använt mix-programmet, och märkt att i-dosen låter i början av programmet, men även ytterligare en gång ca tio minuter in i tvättprogrammet. Försökte mejla supporten för att få svar, för jag minns inte att den skulle ha fyllt tvättmedel två gånger tidigare, men man vet ju aldrig. De kommer dock bara med konstiga otydliga svar som jag inte kan avgöra om det är normalt eller ej av.
Å ena sidan säger de att maskinen känner efter och fyller på som den tycker det behövs (men det är bara i automatiska programmet som den ska dosera helt efter eget tycke, vad jag förstår. Jag har använt mix och förstår det som att den ska dosera så många ml som jag angett då), å andra sidan säger de att de rekommenderar att kontakta tekniker.
Finns ju inget behov av tekniker om det är normalt dock, och vill inte gärna ta ut någon helt i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.