Min hypotes är att det år 2017 bör finnas smart och avancerad teknik att köpa och använda för att på ett enkelt sätt kunna mäta förbrukning på respektive fas i realtid. Har dock ingen aning om vad jag letar efter. Tänker mig ett par olika varianter, antingen att man direkt på ingående el i elskåpet går på med någon typ av mätare på varje fas, eller i proppskåpet inne fångar upp respektive fas eller ännu bättre, varje säkring.

Skaffade elbil i somras och har nu när det blivit kallt märkt att kombinationen ladda elbil på ca 10 kw, spis, micro, tvätt, torkskåp, kaffebryggare och så vidare kan bli lite för mycket, skulle dock gärna vilja se dels om faserna är jämt fördelade och få en bättre koll på hur nära gränsen jag ligger. Tacksam för alla tips.
 
Det brukar gå att se på moderna elmätare. Vill du kunna fjärravläsa exakta värden så får du koppla in dig på elmätarens modbus. Om den är plomberad så får du sätta en till elmätare efter nätägaren, finns att köpa på energibutiken.se t ex.
Om du accepterar lite felmarginal så finns det mätare med små spolar man sätter över respektive fasledare. Enklare installation, men inte helt exakt mätning av fasförsjkutande laster.
 
T tombe691 skrev:
Min hypotes är att det år 2017 bör finnas smart och avancerad teknik att köpa och använda för att på ett enkelt sätt kunna mäta förbrukning på respektive fas i realtid. Har dock ingen aning om vad jag letar efter. Tänker mig ett par olika varianter, antingen att man direkt på ingående el i elskåpet går på med någon typ av mätare på varje fas, eller i proppskåpet inne fångar upp respektive fas eller ännu bättre, varje säkring.

Skaffade elbil i somras och har nu när det blivit kallt märkt att kombinationen ladda elbil på ca 10 kw, spis, micro, tvätt, torkskåp, kaffebryggare och så vidare kan bli lite för mycket, skulle dock gärna vilja se dels om faserna är jämt fördelade och få en bättre koll på hur nära gränsen jag ligger. Tacksam för alla tips.
Schneiders Resi9 kanske kan vara lösningen?
 
Nej den mäter ju bara den totalt strömmen, dock så kan man koppla in den på en fas i taget och jämföra per dygn, vecka eller vad man nu vill.
Lite omständigt såklart, men ett billigt sätt att skaffa sig lite bättre koll iaf.
 
K
Jag har 3 st. mätare med KNX kommunikation

1. "Huvudmätare" för hela min anläggning
http://www.lingg-janke.de/en/profes...tricity-meter/direct-connected-meter/emu.html

2. Mätare för Bergvärmepumpen
https://www.hager.se/e-katalog/stro...sy-ets/knx-easy/energimaetare/te331/21258.htm

3. Mätare för framtida elbil
Samma som nummer två.

Mätare nummer 1 är lite mer sofistikerad och det går att plocka ur mer information, samt att den har en diplay för visning av resultatet. I mitt fall läser jag av mina värden i visualiseringen till KNX'en.
 
  • Skärmvisning av KNX energimätare visar förbrukningsdata för hus och bergvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KjellTimell skrev:
Jag har 3 st. mätare med KNX kommunikation

1. "Huvudmätare" för hela min anläggning
[länk]

2. Mätare för Bergvärmepumpen
[länk]

3. Mätare för framtida elbil
Samma som nummer två.

Mätare nummer 1 är lite mer sofistikerad och det går att plocka ur mer information, samt att den har en diplay för visning av resultatet. I mitt fall läser jag av mina värden i visualiseringen till KNX'en.
Det här verkar vara ungefär det jag letar efter..
Är du nöjd? Något man ska tänka på? Antar att man behöver dra fram tp-kabel till propskåpet, eller går det sätta den direkt i "stora" elskåpet?
 
K
Om du vill få upp det i ett app så är det inte helt enkelt med denna mätare om du inte har ett KNX baserat hemautomationssystem. Om du nöjer dig med att manuellt gå fram till mätaren och läsa av och bläddra bland visningsalternativen så fungerar den.

Går ju att sätta i både fasadmätarskåp eller elcentralen. Jag har mina mätare i elcentralen, endast nätägarens debiteringsmätare i fasadmätarskåpet.

I ditt fall skulle jag nog kanske titta på Resi9 från Schneider, som Rosti tipsade om, om det är applösningen du är ute efter.
 
Hade missat sista svaret, problemet kvarstår fortfarande. Föreslog resi 9 till elektrikern för länge sedan efter att ha pratat med schneider men elektrikern trodde inte det skulle fungera på separata faser. Antar att tekniken gått framåt sedan tråden skapades.
Jag har sett flera exempel på nätet där folk stolt visar upp sina anläggningar och via ett webbgränssnitt kan ha realtidskontroll på varenda liten pryl. Problemet verkar ju främst vara kunskap. Min analys, rätta mig om jag har fel är att den som kan detta är antagligen i första hand datatekniskt intresserad eller utbildad men saknar ofta elbehörighet. De flesta elektriker som jobbat några år fick aldrig detta i sin utbildning. Det finns ju färdiga elmätare att sätta in som på olika sätt kan skicka infon vidare men då behövs det i nästa steg någon som kan ta hand om det. Då jag nu ska byta elbil till en med större batteri blir det ännu viktigare att maximera nyttan av vår nuvarande installation, om inget används är det ju ok att bilen använder allt som finns tillgängligt, men när diskmaskin, tvättmaskin, panna, micro, vattenkokare, bastu, spis, inomhuskyla på sommaren, ugn snurrar måste detta uppmärksammas och när strömmen inte räcker till skicka en signal till elbilsladdaren som pausar den. Men kan jag i första steget logga så är det lättare att veta hur det ser ut över ett dygn/vecka/månad. Eftersom det nästan alltid är samma fas som går först så finns det risk att det är lite obalans mellan faserna, jag vill dock gärna se hur mycket och om jag sen gör en justering, t.ex. flyttar kyl från en fas till en annan, påverkar det då något? Har varit inne på en sån här men fått råd att det är för dyrt och avancerat.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/elnatsmateriel/09-elmatare/elmatare/0900127/
 
Redigerat:
Historien fortsätter, för drygt ett år sedan blev det en kompromiss, ny laddbox från garo med modbus-stöd för lastvakt som balanserar när det inte räcker till. Det har fungerat fram till det blev kallt, då visar det sig att den kräver en viss grundnivå för att kunna göra sitt jobb, går den under där stannar den och startar inte om utan att bryta strömmen. Jag vill fortfarande visualiera vad som händer, hur nära max ligger jag och så vidare, pratade med carlo gavassi som föreslog denna, vet inte om någon har erfarenhet?
https://gavazzi.se/produkter/uwp30rsexxx/
jag vill kunna visualisera förbrukning i realtid och se statistik bakåt i tiden. Helst via webbgränssnitt.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Låter ju som en bra början men efter att ha suttit i liknande sits med en temperaturmätare som skickade data max 2 dagar i taget utan reboot vill jag ha något mer stabilt. Tror at den mätaren som redan sitter skickar modbus på till elbilsladdaren, kan jag tjuvåka på den strömmen på något sätt kanske?
 
Jag instämmer i din text:

”jag vill kunna visualisera förbrukning i realtid och se statistik bakåt i tiden. Helst via webbgränssnitt.”

Med tillägget: belastning/fas

Då skulle man kunna se hur faserna belastas under vintermånaderna och ev flytta vissa säkringar för att få en så jämnt belastning som möjligt oavsett årstid. :D

Detta borde inte vara en omöjlighet 2021! (y)
 
H hackatall skrev:
Jag instämmer i din text:

”jag vill kunna visualisera förbrukning i realtid och se statistik bakåt i tiden. Helst via webbgränssnitt.”

Med tillägget: belastning/fas

Då skulle man kunna se hur faserna belastas under vintermånaderna och ev flytta vissa säkringar för att få en så jämnt belastning som möjligt oavsett årstid. :D

Detta borde inte vara en omöjlighet 2021! (y)
Har precis beställt ett system med loggning från Carlo Gavassi, ska bli intressant att se om det ger mig det jag vill ha men förhoppningsvis ska det bli uppdelat per fas i realtid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.