Hur har ni löst vardagsproblemen med olika smarta hem lösningar?

När man har börjat göra sitt hem lite smartare med olika tekniker så kommer kanske idéerna vad mer man kan göra? Jag är intresserad av att veta vad ni har gjort för att lösa ett problem eller uppgift i hemmet? De flesta som kör någon form av smart hem har oftast det kopplat till tex stänga av/sätta på lampor.

Tråden är inte tänkt att diskutera vilket system/teknik som är bäst, det har diskuteras i flera andra trådar, dvs zigbee över z-wave, homey vs vera, z-wave över knx, plejd vs domotics, yada yada.

Tex så läste jag en blogg för något år sedan om hur någon störde sig på grannens katt som pinkade i rabatten. Han läste det med att sätta upp sensor, koppla en vattenspridare och automatisk öppning av vattenflödet, så varje gång katten kom startades vattenspridaren.

Eller någon annan som tröttande på att dottern duschade för länge..

Hur kan man ta hemautomatisering en eller två nivåer framåt?

Jag har tex en motorvärmare till bilen. Kan styra den på tid, så att den alltid är varm när jag kommer.. Men vad händer om det faktiskt inte är så kallt en natt, då drar motorvärmaren onödigt länge, eller om det plötsligt blir 20 minus, räcker tiden jag då satt? För att lösa det satte jag kopplade jag även in en temperatursensor, så kan jag starta motorvärmaren när det faktiskt behövs, alt inte behövs alls..

Jag tänker mig att ni säkert har löst massa smarta saker? Både för att spara pengar men också för effektivitet.. Kan man ersätta något färdigt paket som är dyrt med lite smarta lösningar med hemautomation istället?

Stora som små..
 
  • Gilla
Eric Palmer
  • Laddar…
Jag satte sensorer på musfällorna så att de, via Home Assistant, meddelar när det är fångst. Detta för att slippa att regelbundet gå upp på bla. vinden för att kolla fällorna.
Finns färdiga lösningar att köpa men de kostar 800 spänn, det här blev ca 60 spänn/fälla med lite kinasensorer

Fredrik
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
Vi hade en luftfuktare som antingen stängde av sig för ofta, för att dess egna sensor satt precis där den sprutade vattenånga, eller halvt dränkte lägenheten om den fick gå oavbrutet.

Hade även en 433Mhz temp/fuktmätare en bit bort, + en R-Pi med tellstick.
Så jag satte luftfuktaren i ett fjärruttag och slog av/på strömmen baserat på den faktiska mätarens värde.
Blev en snudd på löjligt jämn luftfuktighet i hemmet.
 
  • Gilla
Tjoloho
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi hade en luftfuktare som antingen stängde av sig för ofta, för att dess egna sensor satt precis där den sprutade vattenånga, eller halvt dränkte lägenheten om den fick gå oavbrutet.

Hade även en 433Mhz temp/fuktmätare en bit bort, + en R-Pi med tellstick.
Så jag satte luftfuktaren i ett fjärruttag och slog av/på strömmen baserat på den faktiska mätarens värde.
Blev en snudd på löjligt jämn luftfuktighet i hemmet.

Lite samma sak som jag gjort i badrummet och fläkten, den har inbyggd sensor men badrummet är stort, så den slog av sig alldeles för tidigt, satte en egen sensor i bortre delen som ser till att badrumsfläkten fortsätter gå så länge det är fukt kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.