Hej , en fråga . Jag har idag ett bolån som jag vill flytta till annan bank . I samband med det så vill jag också utöka bolånet så jag kan ”baka” in en del blancolån . Är det ngn bank som är lite ”snällare ” så att säga ? Vi har nämligen dragit på oss en del stora blancolån å vill bara få bort dessa å baka in dem då samtidigt .
 
Redigerat:
Det finns i princip 2 parametrar som styr hur mycket du kan få låna.

1. Bostadens värde. Du får låna upp till 85% av värdet.
2. Din betalningsförmåga. Banken gör en kalkyl där räknar på hur din ekonomi ser ut ifall räntan höjs. Idag tror jag de använder 7% som kalkylränta. Om du klarar att betala 7% ränta (plus lagstadgad amortering på uppmot 3%). Då kan/får banken låna ut.

Om du har stora blancolån, så är det något som banken kommer att titta misstänksamt på. Men har du en vettig förklaring till hur det kommer sig så bör det kunna gå bra.
 
H hempularen skrev:
Det finns i princip 2 parametrar som styr hur mycket du kan få låna.

1. Bostadens värde. Du får låna upp till 85% av värdet.
2. Din betalningsförmåga. Banken gör en kalkyl där räknar på hur din ekonomi ser ut ifall räntan höjs. Idag tror jag de använder 7% som kalkylränta. Om du klarar att betala 7% ränta (plus lagstadgad amortering på uppmot 3%). Då kan/får banken låna ut.

Om du har stora blancolån, så är det något som banken kommer att titta misstänksamt på. Men har du en vettig förklaring till hur det kommer sig så bör det kunna gå bra.

Hej , tack för svar ! Är det kanske lättare att ta ett samlings lån först och baka ihop en del lån å sen avvakta ett par månader innan man flyttar bolånet månntro?
 
Nu vet jag inte din bakgrund och det finns kanske bra anledningar till blancolån men det klokaste vore nog att starta ett köpfritt år och leva så snålt det går för att betala av blancolånen.
Bakar ni in blancolånen i bolånet så är risken stor att ni tar nya blancolån och nästa gång kanske det inte lägenheten ökat i värde så det går att baka in...

Låneutrymme kan dessutom vara bra den dag badrummet behöver bytas eller köket...
 
Lös in blancon hos den befintliga banken först (och då utgår jag från att det finns utrymme att göra det). Passa samtidigt på att pressa räntan genom att be om ett amorteringsunderlag. Gå sen till en annan bank med enbart ett bolån som ska bytas, det ser bättre ut och är antagligen mer intressant för den nya banken.

Det är mitt tips!
 
Hej ! Tack för svar! A vi får försöka göra det så vi ser att det minskar . //Annika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.