Jag håller på att slipa ett gammalt köksbord i björk som tidigare varit oljat. Problemet är att slippapperet sätter igen hela tiden och jag får försöka att rensa och till slut slänga papperet för att det är helt fullt.
Hur skall jag gå vidare med slipningen och vad kan man göra för att rensa?
 
  • Slipmaskin med slippapper igensatt av sliprester, vilket illustrerar problem vid slipning av oljat bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänga och byta till nytt papper när det sätter igen?
Börja med så grovt papper som möjligt.
 
Hur fort kör du? Det har också betydelse, värmeutvecklingen gör att det klibbar ihop extra bra. Slippapprets kvalitet har också betydelse, är det billigt eller dyrt? Som nämnts så börja med riktigt grovt för att köra bort lacken, sen går du på med finare. Tryck inte utan låt maskinen göra jobbet.
 
Problemet är att det sätter igen efter kanske någon minuts slipning. Skall jag byta varje gång kommer det att gå åt horribla mängder med papper. Jag har provat med olika grovlek (100, 120, 180) men problemet kvarstår. Grövre än 100 vill jag inte använda eftersom det repar så mycket.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Hur fort kör du? Det har också betydelse, värmeutvecklingen gör att det klibbar ihop extra bra. Slippapprets kvalitet har också betydelse, är det billigt eller dyrt? Som nämnts så börja med riktigt grovt för att köra bort lacken, sen går du på med finare. Tryck inte utan låt maskinen göra jobbet.
Skivan har inte varit lackad utan oljad, om det nu har någon betydelse i detta fallet. Är korn 100 tillräckligt grovt eller skall jag börja med ännu grövre? Jag är rädd för att skapa för mycket repor. När det gäller hastigheten tycker jag att den går ganska långsamt, men det kanske är väl fort trots allt.
 
Jag skulle börja med 40/50 och köra av allt, sedan köra ett varv till med finare slippapper, typ 120-180.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Ska du olja in det igen eller vad är planen? Testa med 80-papper och lite lägre varv och se om det hjälper.
 
Testa också om det hjälper att ansluta en dammsugare om du har möjlighet till det.
 
  • Gilla
gryden och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Testa också om det hjälper att ansluta en dammsugare om du har möjlighet till det.
Dammsugare hjälper garanterat om det inte redan är anslutet.
 
Fast med oljor och vissa lacker så kommer man aldrig ifrån att det geggar..........Man får liksom börja med grovt så man får bort ytan först. Slipa det repfritt får man ta i nästa steg.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jag har en dammsugare inkopplad och den håller slipytan ren och fin. Det får bli grövre papper, lägre hastighet och mindre tryck på maskinen så får vi hoppas att det går bättre.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ska du olja in det igen eller vad är planen? Testa med 80-papper och lite lägre varv och se om det hjälper.
Min plan är att olja igen med vaxolja eller köksbänksolja, men påverkar detta slipningen innan?
Behöver inte ytan vara perfekt både innan olja och innan lack?
 
Golvläggarna på jobbet har en klick smör ibland när dom slipar för de inte ska gegga igen lika snabbt.
Provade dock en gång o tyckte bara de var kladdigt
 
  • Gilla
Uod
  • Laddar…
S Snorkeljohn skrev:
Min plan är att olja igen med vaxolja eller köksbänksolja, men påverkar detta slipningen innan?
Behöver inte ytan vara perfekt både innan olja och innan lack?
Om du ska olja igen så kan du faktiskt prova att ”våtslipa” med olja, om nu inte föregående tips fungerar.
 
Jag fick rådet att hälla på diesel när jag skulle slipa ett lackat golv.
Skeptisk av naturen så provade jag ändå, och det fungerade perfekt.
Prova och häll på olivolja när du slipar, eller så kan man kanske sickla bort lacken.
En annan variant är att du ställer dig utomhus där det är kallare, då kanske det inte klibbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.