Håller på och funderar på mått på garageuppfarten och har kollat på bilars vändradie. Men vad är egentligen en vändradie? En cirkel? Vad betyder i så fall vändradie 2,5 meter? En cirkel med radien 2,5 meter = 5 meter i diameter eller en 2,5 m cirkel (diameter) med radie 1,25 meter?
 
Precis som det låter minsta radien som behövs vid vändning dvs du behöver dubbla radien plus lite mer för att kunna vända där
 
Jag tycker att det verkar vara lite för teoretiskt att planera sin infart baserat på kataloguppgifter om vädradier.
Ingår utstickande delar tex backspeglar eller är det kanske bara hjulspåren som man mäter på?

Om du har en bil, gör lite praktiska prov på en tom parkeringsplats så ser du vad som fungerar. Tänk också på att alla inte är lika skickliga rattvridare. ;)

/Danne
 
Det var därför jag sa plus lite mer ;). Beroende på var i landet man bor så lägg på plats för snödrivor och du kanske vill kunna stå utanför garaget med öppna dörrar på bilen och ändå kunna gå runt den på infarten
 
Tycker att vändradie 2,5 m låter väldigt lite för en personbil, skulle snarare räkna med 5,5 m vändradie. Alltså en cirkel med 5,5 m radie. I detta brukar inte backspeglar vara inräknat, däremot sveparean, alltså den yta utanför hjulen som bilen tar i anspråk.
För övigt håller jag med om att det bästa är praktiska test, vändradien är ju helt beroende på hur stor personbil man har, ovanstående mått gäller en personbil som är 4,9 m lång och 1,8 m bred. Kör man en smartcar så kommer man ju givetvis undan på mindre yta!

http://www.vv.se/filer/publikationer/02 Motorfordon.pdf

se sid 15 för personbilar
 
Vändradien för en vanlig personbil brukar ligga kring 10m, givetvis beroende på storleken på bilen.

 
Vändradie 2.5m är nog mätt från innerspåret. Dubbla det måttet så har du en 180graders sväng. Lägg därtill ca 2m för bilens bredd på båda sidor och du slutar med en 9m faktisk spårvändradie. Detta mått kan stämma för en lite bil typ ww polo el liknande. Kör du Audi A6 av nyare modell räkna med att IKEAS parkering går åt.
 
Går fint att rycka i kryckan åxå (handbromsen) då ska du iaf minst halvera din vändradie :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.