Hej!

Vi ska renovera ett badrum på 4,5 kvm. Vi vill ha en totalrenovering där vi inte göra något alls själva, följande ska ingå:

- Riva ut det gamla (1 toalett, 1 duschkabin, 1 handfat, träpaneler runt om, kaklat golv med golvvärme anslutet via ett element på väggen.
- Partiellt stambyte, avloppet från badrum går 2-3 meter genom golvet och viker sedan ner i källaren. Denna bit ska bytas och röret i källaren flyttas ½ meter till andra sidan av en vägg
- helkaklat badrum (standardkakel) med vattenburen golvvärme
- Spotlights i taket
- Standardutrustning med vägghängd toalett, takdusch och glasvägg, handfat med komod

Vi har fått en prisuppgift på 190tkr, för detta inlusive moms och rot, rimligt?

Sen har vi dräneringen. Vi vill dränera med isolerande dränering (45 löpmeter) samt byta servis för avlopp och inkommande vatten (5 meter från hus till överlämning). Vi har fått pris för detta för 198tkr, inklusive allt vilket också omfattar återställning av gräsmatta, rimligt?
 
Vad gäller badrumspriset så ja, det är rimligt!
Iaf utifrån dom uppgifter du ger...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker priserna du fått verkar rimliga.
 
Det beror väl lite på var i landet dte är också.

Jag tycker det låter lite i överkant, men det beror ju också väldigt mycket på förutsättningarna.

Jag tycker att de badrumsrenoveringar man hör talas om brukar hamna på 100 - 150 000. De som ligger över det, har ofta exklusiva kakel, ex. extra stora plattor eller liknande. Den där rörflytten i källaren, det låter som det innebär även uppgrävning i källaren? I så fall kanske där ligger 15 - 20 000 av kostnaden.

Dräneringen: min närmaste referens där är när vi för ett par år sedan dränerade om vårt fritidshus (en äldre villa på landet). Det var lite mindre längd och ingen isolerande dränering, bara platonmatta på källarväggen. Och ingen servisledning som skulle bytas. Det gick på under 100 000. Vi gjorde det på löpande räkning, vi fick en del oväntat strul som fördyrade. Blandannat flera dagar med skyfall som delvis återfyllde det uppgrävda. Men isoleringen ökar kostnaden avsevärt. Så våra projekt är inte jämförbara.
 
  • Gilla
Newhome
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.